FÖRLÅTELSE OCH HELANDE

Samma ämne ligger fortfarande på mitt hjärta. Att vi kristna måste fatta att det är lika lätt för Gud att utplåna din sjukdom som att utplåna din synd. I många år har kristna trott att Gud vill att vi ska vara sjuka. Men mer och mer kristna har börjat fatta att Gud vill kan och kommer att bota våra sjuka och trasiga kroppar. Vi helgar ingen och inget genom att bara sjukdom i vår kropp. Vi kan inte tjäna Gud effektivare genom att fortsätta vara sjuk.

Nu säger jag inte att du inte kommit närmare Gud när du varit sjuk. Din sjukdom och plåga kanske varit en varningsklocka. Men det är inte sjukdomen som gjort att du börja söka Guds ansikte, det är ett val som du har fattat. Så det är egentligen din fria vilja som fått dig att komma närmare Gud.

Ps 103:3 han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar,

Du och jag tror ibland att vi måste bära vår synd och vår sjukdom. Men Jesus har sagt till oss att vi ska kom till honom med dessa saker. Han vill inte att vi ska bära på synd, han vill inte heller att vi  ska bära på någon som helst sjukdom. Allt är redan fixat, priset är redan betalt. Så varför ger vi då inte allt alltid till Jesus?

Jesus är den gode herden, han älskar oss alla oerhört högt. Har du någon gång satt dig ned och verkligen tänkt igenom vad Jesus gjort för dig. Vad han genomled före han spikades upp på korset och medans han hängde på korset. Han bar hela världens all synd i sin kropp.

All vår synd kom inte bums på honom då han hängde på korset. Låt oss börja i Gesename, och läsa vad evangeliet säger om det.

Luk 23:39-46 Sedan gick Jesus som vanligt ut till Oljeberget, och hans lärjungar följde honom. När han kom till platsen,* sade han till dem: "Be att ni inte kommer i frestelse." Och han gick ett stycke ifrån dem, ungefär ett stenkast, och föll på knä och bad: "Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din." Då visade sig en ängel från himlen och gav honom kraft. Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som föll ner på jorden. När han reste sig från bönen och kom till lärjungarna, fann han att de hade somnat av bedrövelse. Då sade han till dem: "Varför sover ni? Stig upp och be att ni inte kommer i frestelse."

I detta bibelställe så kan vi läsa om vilken enorm nöd och ångest som betungade Jesus. och inte bara Jesus drabbades av denna ångest, även hans lärjungar var betungade av bedrövelse.

Redan här, redan i Getsemane så började din och min synd att läggas på Jesus. Profeten Jesaja profeterade att det var dina och mina synder Jesus bar, din och min sjukdom bar han i sin kropp upp på korset.

Jesus är verkligen en förlåtande Gud. När han hänger på korset så säger en rövare till honom; "tänk på mig när du kommer till ditt rike" Och Jesus svarar honom; "Redan i dag ska du vara med mig i paradiset" Är inte detta ganska häftigt Till och med på korset så förlåter Jesus synd. Och om vi går tillbaka många timmar så ser vi att Jesus lärjungar hugger av överste prästens öra. Omedelbart är Jesus där och botar honom. Kan du då förstå vilket hjärta Jesus har för människor. Människor som hädar honom, som hånar och misshandlar honom. Men Jesus gör inget ont mot dem. På fredagen då Jesus spikas upp på korset så ber han till sin fader; "Fader förlåt dem, för de vet inte vad de gör". Medans spikarna tränger in i hans händer och fötter så ber han denna bön.

Detta visar verkligen vem Jesus var och är. Han var inte bara Guds son, han var inte bara Gud som kom som människa. Han är det i dag. Jesus både var och är genuin. Han är helaren från golgata, han är den som helar alla. Även de som misshandlar honom. Han är den som förlåter synd, även om han själv är på väg att torteras på mänsklighetens grymmaste sätt.

Jesus bar din synd på korset
Jesus bar din sjukdom på korset.
Just nu så kan du bli en kristen om du själv vill det (eller frälst som vissa av oss kallar det) Om du vill bli kristen, be då bara denna mycket enkla bön.

BÖN
Jesus nu kommer jag till dig så som jag är.
Jag ber att du ska förlåta mig för alla mina synder, rena mig från synd. Från och med nu och resten av mitt liv så ska jag leva för dig. Jag ger dig hela mitt liv, jag bekänner dig som Herre i mitt liv. I Jesus namn amen.


Har du bett denna bön för första gången så får du gärna kontakta mig om du vill. Du kan även kontakta 7e himlen. Nu är det viktigt att du kommer in i en fräsch församling, som du själv trivs bra i. Det är viktigt att du själv studerar ordet hemma. Det är också viktigt att du dagligen pratar med Gud. Du kan prata om dagen som ligger framför dig, eller dagen som varit. Berätta dina behov till Gud och be honom att fylla dem.

Har du frågor så får du gärna kontakta mig. Om du gör det på kommentarer så blir de offentliga, du kan kontakta mig genom vanlig email


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0