GUDSFRUKTAN

Malaki 4:2 Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då skall ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ut ur sitt bås.


Guds ord är så underbart, så kraftfullt och så fräscht. Och Guds ord gäller oss alla som har tagit emot Jesus som sin frälsare och Herre. Det gäller dig mitt i den djupaste dal, det gäller dig uppe på livets höjder. Det gäller dig i sjukdom och i hälsa. I alla livets skeenden så gäller hela Guds ord dig.


När det kommer till Guds ord, till löften och till förmaningar till oss genom Guds ord. Då måste vi tänka efter. Vi kan inte bara sitta och grubbla i vår egen värd. Vi måste tänka på vad det står. Och vi behöver agera i enlighet med vad som står skrivet.


Vi har många löften till oss genom ordet, men vi måste göra anspråk på ordet. Många har talat om för mig att Herren har lovat mig de och de. Men nu är det faktiskt så att Gud har vissa krav på oss för att vi ska få ta hans löften i anspråk.


Låt oss titta lite närmare på dagens bibelord. Det står: "För den som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar." Vad står det egentligen här? Jo det står att när du fruktar Guds namn, då skall rättfärdighetens sol gå upp över dig, och den ska gå upp med läkedom under sina vingar.


Nu menar jag inte att du ska vara livrädd för Gud. Jag menar inte att du ska sitta i ett hörn och skaka av skräck. Nej, men du ska har respekt för Gud. Han är den ende som har makt att avgöra vart du kommer den dagen du dör. Du ska har respekt för hans namn, det betyder att du inte talar hur som helst om honom, att du inte gör vad som helst i hans närvaro. (han är alltid nära dig)


En sol av rättfärdighet skall då gå upp över dig. Det betyder att du av respekt för Gud, hans namn och hans heliga närvaro är noggrann med hur du lever ditt liv.


Om du och jag lever ett rättfärdigt liv, om du och jag lever nära Gud och hans ord. Då har han lovat oss läkedom. Jag säger inte att helandet kommer komma som ett brev på posten. Nej, helande är någonting du tar i anspråk . Du säger: "Det är mitt"


När du och jag behöver helande så ska vi göra precis som de sjuka i evangeliumen gjorde. De kom till Jesus, och bad om att få hälsa. I övertygelse om att få hälsa så kom de till Jesus. Vissa visste inte om Jesus ville hela dem, men böjde sig och bad honom att om han ville hela dem, så fick han göra det.


En annan sak som jag tänker på när jag sitter och skriver är att ibland så kom den sjukes vänner eller anhöriga med honom på en bår till Jesus. Ibland kom chefen för sina anställda till Jesus och sade: "säg bara ett ord så blir min anställda frisk" Med andra ord så var det inte endast den sjuke själv som kom till Jesus och bad om ett mirakel. Det var högt uppsatta människor, fattiga och rika. Alla som kom till Jesus med ett syfte att få någonting, de fick vad de ville ha av Jesus.


Jesus är likadan idag i går och i evighet. Vi ska göra samma gärningar som honom gjorde, och större gärningar ska vi göra. Detta är sanningen. Du kan göra enormt stora saker i tro genom Jesus kraft. Om du har tro som ett senapskorn säger Jesus. Om du har så liten tro att knappt någon ser det. Då ska du kunna säga till det där berget "Flytta på dig, kasta dig i havet" Och det kommer att göra det.


Är inte det löftet Gud har gett oss ganska häftigt. Jag menar att vi ska kunna göra precis vad som helst i tro. Ingenting ska kunna hindra oss. Vi är ofta så snabba på att skylla allt på djävulen. Vist ställer han till med mycket elände. Men ibland är det din egen mun som drar olycka över dig. Var noga med hur du talar. Tänk på att du är skapad till Guds avbild, att han skapade hela jorden, växter djur och insekter genom att tala några få meningar. Så det du talar med en övertygelse, det kommer komma över dig själv.


Med din mun kan du välja att välsigne eller förbanna. Med din mun kan du välja att riva ned eller bygga upp. Med din mun kan du välja att trycka ned människor eller lyfta upp dem.


Allt du gör och säger är en sådd du sår ut, och du kommer att få en skörd på det.


Tala därför Guds ord över dig och din familj. Välj att välsigna. Tala liv och hälsa över dig själv. Bekänn vad ordet säger om dig. Även om din doktor säger någonting annat. Och ordet säger att du ska leva länge (om du fruktar Gud) odet säger att överflöd av liv och hälsa tillhör dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0