ATT LYDA GUD

2 Kung 5:1-14 Naaman, den arameiske kungens högste befälhavare, hade stort anseende hos sin herre och var mycket aktad, ty genom honom hade HERREN givit seger åt Aram. Han var en modig stridsman men spetälsk. Arameerna hade en gång dragit ut på strövtåg och som fånge från Israels land fört med sig en ung flicka, som kom i tjänst hos Naamans hustru. Flickan sade till sin matmor: "Tänk om min herre vore hos profeten i Samaria, då skulle han befria honom från hans spetälska." Då gick Naaman och berättade detta för sin herre och sade: "Så och så har flickan från Israels land sagt." Kungen i Aram svarade: "Res du dit, så skall jag skicka brev till kungen i Israel." Så for Naaman i väg och tog med sig tio talenter silver och 6.000 siklar guld och dessutom tio högtidsdräkter. Han överlämnade brevet till Israels kung och där stod: "Samtidigt med det här brevet har jag sänt min tjänare Naaman till dig, för att du skall befria honom från hans spetälska." När Israels kung hade läst brevet, rev han sönder sina kläder och sade: "Är jag då Gud, så att jag skulle kunna döda och göra levande, eftersom denne sänder bud till mig att jag skall befria en man från hans spetälska? Lägg nu märke till och se hur han söker strid med mig." När gudsmannen Elisa hörde att Israels kung hade rivit sönder sina kläder, sände han bud till kungen och lät säga: "Varför har du rivit sönder dina kläder? Låt honom komma till mig, så skall han förstå att det finns en profet i Israel." Så kom Naaman med sina hästar och vagnar och stannade vid dörren till Elisas hus. 1 Då sände Elisa ut ett bud till honom och lät säga: "Gå i väg och tvätta dig sju gånger i Jordan, så skall ditt kött bli friskt igen och du bli ren." Men Naaman blev vred och for sin väg och sade: "Jag trodde att han skulle gå ut till mig och träda fram och åkalla HERRENS, sin Guds, namn och föra sin hand fram och åter över stället och så ta bort spetälskan. 1 Är inte Damaskus floder, Abana och Parpar, bättre än alla vatten i Israel? Då kunde jag ju lika gärna tvätta mig i dem för att bli ren." Så vände han om och for sin väg i vrede. Men hans tjänare gick fram och talade till honom och sade: "Min fader, om profeten hade begärt något svårt av dig, skulle du då inte ha gjort det? Hur mycket mer nu då han endast har sagt till dig: Tvätta dig, så blir du ren!" Då for han ner och doppade sig i Jordan sju gånger, så som gudsmannen hade sagt. Och hans kött blev friskt igen som en ung pojkes kött, och han blev ren.



Ni som läste min blogg i går, ni kunde läsa att jag vidrörde samma ämne som jag delvis kommer att skriva om i dag.


Gud har alltid varit öppen för att ta bort sjukdom från oss människor. Under och mirakel är ingen ny förekomst. Redan då Israels folk gick ut ur Egypten så gjorde Gud tecken och under. Det står i skriften att det inte fans någon som var sjuk bland dem, det fanns inte ens någon som stapplade. Och detta är sannerligen ett mirakel, med tanke på att både ung och gammal gick tillsammans sammtidigt ut ur Egypten.



Ibland så tror vi kristna att det bara är vi som kan och får bli helade. Men detta stämmer inte överens med ordet. För om vi läser om Naaman så kan vi se att han inte var Israel. Men ändå så var Gud villig att ta bort den hämska sjukdomen "till sist".


Ibland kan du och jag vara som Naaman. Vi kan ibland få för oss att vårt mirakel ska komma till oss på ett specefikt sätt. Vi kanske till och med kräver av Gud att vi ska bli friska genom handpåläggning


Som tur var så lät sig Naaman till sist att bli övertalad, och det slutade med att han gjorde som Guds mannen hade sagt. Och då blev Naaman fullständigt botad. Det står ju att hans hy blev som en ung pojkes hy. Men det tog ganska rejält på Naamans stolthet att bada i Jordans flod. Ibland tar det rejält på din och min stolthet att göra som Gud har sagt. Särsilt om man måste erkänna att man kan ha haft fel.



Mar 5:24-33Då gick Jesus med honom. Mycket folk följde efter och trängde sig inpå honom. Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år. Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne. Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel. Hon tänkte: "Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk." På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga. När Jesus märkte att det hade gått ut kraft från honom, vände han sig om i folkskaran och frågade: "Vem rörde vid mina kläder?" Hans lärjungar sade till honom: "Du ser hur folket tränger sig inpå dig, och du frågar: Vem rörde vid mig?" Han fortsatte att se sig omkring efter kvinnan som hade gjort detta. Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom.



Denna kvinna är också ett bra föredömme för dig och mig. Hon var beredd på att betala ett dyrt pris för sitt helande. Du förstår, på den tiden så riskerade de som hade denna sjukdomen att bli dödad om de rörde vid en annan människa. Men denna kvinna brydde sig uppenbarligen inte om risken att bli upptäckt och bli straffad med döden. Hon bryr sig inte om risken att bli stenad.


När hon ser Jesus har hon bara en sak i sina tankar, nämligen att få komma nära Jesus. Hon tränger sig genom folkhopen och rör vid Jesus. Och i samma sekund som hennes fingertoppar nuddar Jesus kläder så strömmar helande kraft rakt genom hennes kropp, och hon blir fullständigt botad


Om denna kvinna inte varit så frimodig som hon var så hade hon nog aldrig blivit botad. Men låt mig då komma till dagens fråga, vad har du att förlora på att göra som Gud har sagt. Har han sagt att du ska göra en viss sak för att bli botad, gör det då.


När det kommer till kunskapens ord som du och jag kan få ibland. Då är det jätte viktigt att vi prövar orde vi fått inför Gud. Gud är mycket klar med att vi alltid ska pröva profet ordet inför honom. En sak man kan göra när man provar profet ordet är att be Gud om ett ord från bibeln.


Låt oss gå tillbaka lite till händelsen med kvinan som rörde vid Jesus och blev botad. Det var nämligen så att tusentals människor sammlades runt Jesus. Hans lärjungar tyckte att alla rörde vid honom. Då måste du förstå att det troligen var så också. Vissa rörde vid Jesus av nyfikenhet, andra blev knuffade mot honom, andra trängdes upp mot honom. Men mitt i detta folkhav så trängde sig denna kvinna fram. Hon pressade sig genom folkhopen och hon sträckte sig ut för att röra vid Jesus.


Nu får vi tänka på att denna kvinna hade en sjukdom som gjorde att hon förlorade mycket blod. Om man tappar mycket blod så blir man ganska svag. Så förmodligen fick denna kvinna använda alla krafter hon hade för att till sist komma fram till Jesus, för att få tag på sitt mirakel.


Denna kvinna rör ju vid Jesus på ett specefikt sätt. Hon rör vid honom med en övertygelse om att äntligen få bli frisk, och det blev hon.



© Jimmy Larsson Uppsala http://helande.blogg.se 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0