BEFRIA BESKYDDA OCH VÄGLEDA

Ps 91:14-16 Han håller mig kär och jag skall befria honom, jag ska beskydda honom ty han känner mitt namn. Han ropar till mig och jag svarar honom. Jag är med honom i nöden, jag skall rädda honom och ge honom ära. Jag skall mätta honom med långt liv och låta honom se min frälsning.


Psalm nittio ett är en av de bibelställen jag tycker att man borde kunna som ett flytande vatten. För just denna psalm är fylld av styrka och uppmuntran.


Gud ska befria dig för att du håller honom kär. Han ska befria dig från sjukdom och smärta. Han ska befria dig från eländet du är i. Det står inte att det kommer ske på en kvart, men det står inte heller att det inte kommer ske på en kvart. När du och jag ska stå i tro för vårt mirakel eller under så måste vi ha tålamod.


Gud ska beskydda dig säger han här, varför ska han göra det? Jo för att du känner hans namn. Jag tror att vi inte alltid fattar hur mycket elände Gud beskyddar oss från. Otaliga gånger har nog Guds änglar varit i aktion för att rädda oss från sjukdom och olyckor. Jag tror vi behöver tacka Gud oftare för vad han gör, och sluta klaga över vad han inte gör. Gud har gjort så mycket för dig och mig, och vi har alla något att tacka Gud för.


När du ropar till Gud så kommer han att svara på ditt rop om hjälp. Jag tror att Gud bara väntar på att du och jag ska höja vår röst och ropa från vårt hjärta till Gud om hans hjälp.


Gud lovar dig här att han är med dig i nöden. Han är inte en Gud som väntar på dig på andra sidan nöden, nej han går med dig genom nöden. Och han går inte bara med dig genom nöden, han ska rädda dig också.


Till sist så lovar Gud dig att du ska ha ett långt liv. Och Gud har faktiskt klargjort för oss hur långt ett långt liv är.


Ps 90:10 Vårt liv varar sjuttio år eller åttio, om krafterna räcker. När det är som bäst är det möda och bekymmer. Snart är det förbi, vi flyger bort.


Nu påstår jag inte att man inte kan bli äldre åttio år. Vist kan man det, man kan tydligen bli till och med 120 år. Gud vill att vi ska leva länge, och han vill att vi ska dö gamla, friska och mätta på att leva. Vist kan man ha krämpor då man är gammal och levt ett långt liv. Men jag är övertygad om att man inte behöver dö sjuk. Man kan vara frisk och gammal. Jag tror att hemligheten till Gudomlig hälsa är tro, ett sunt liv, hur du talar och att du lever nära Gud och hans ord.


© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009 http://helande.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0