ORÄDD OCH FRIMODIG

I förmiddags när jag satt och tittade på TV så såg jag ett program om en ganska känd helbrägdare vid namn Boltius. Han var då han levde (Slutet av 1800 talet till början av 1900 talet) riks kändis. Många kom till honom för att få förbön, många blev mirakulöst helade av Jesus. Men andra blev det inte, vissa av dem blev mycket besviken på Boltius, och kände sig överkörda.

Inslaget på TV handlade om att Boltius och hans helande förmåga bara var skit snack, och att ingen blivit helad. Att man bara som exempel hade lyft fram sådana åkommor som man skapat i sina egna tankar. Att sjukdomarna bara var påhittade. Men dessa uppgifter stämmer inte. Man vet att blinda fått sin syn tillbaka, att folk med proteser klarat sig utan dem osv.


Programmet handlade om en bok som just denne ateist har gett ut. Finns det ingen som kan ge ut en bok med raka motsatsens budskap. Om att folk faktiskt blev helade av Jesus, en positiv bok.


Denna ateist verkade inte ha någon pondus, han verkade inte veta vad han skulle säga. Allt bara ramlade ned till marken.


Men jag låter inte detta nedslå mig. Jag vet att Jesus helar idag. Jag har själv blivit helad, och jag tänker fortsätta proklamera på internet att Jesus kan, vill och kommer att fortsätta bota sjuka så länge som jorden består.


Mark 5:21-43

När Jesus hade farit tillbaka med båten till andra sidan sjön, samlades en stor folkskara hos honom, där han var vid sjön. En synagogföreståndare som hette Jairus kom dit, och då han fick se Jesus, föll han ner för hans fötter och bad honom enträget: "Min dotter ligger för döden. Kom och lägg händerna på henne, så blir hon frisk och får leva." Då gick Jesus med honom.

Mycket folk följde efter och trängde sig inpå honom. Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år. Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne. Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel. Hon tänkte: "Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk." På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga. När Jesus märkte att det hade gått ut kraft från honom, vände han sig om i folkskaran och frågade: "Vem rörde vid mina kläder?" Hans lärjungar sade till honom: "Du ser hur folket tränger sig inpå dig, och du frågar: Vem rörde vid mig?" Han fortsatte att se sig omkring efter kvinnan som hade gjort detta. Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom. Då sade han till henne: "Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!"

Medan han ännu talade kom några från synagogföreståndarens hus och sade: "Din dotter är död. Varför besvärar du Mästaren längre?" Men Jesus fäste sig inte vid deras ord utan sade till föreståndaren: "Var inte rädd. Tro endast." Och han lät ingen följa med utom Petrus, Jakob och hans bror Johannes, och de kom till föreståndarens hus. Där såg han en orolig skara människor som grät och klagade högt. Han gick in och sade till dem: "Varför skriker ni och gråter? Flickan är inte död. Hon sover." Då hånskrattade de åt honom. Men han drev ut allesammans, tog med sig barnets far och mor och sina egna lärjungar och gick in där barnet låg. Och han tog barnets hand och sade till henne: "Talita koum!" Det betyder: "Lilla flicka, jag säger dig, stig upp!" Genast steg flickan upp och började gå omkring - hon var tolv år - och de blev utom sig av häpnad. Men han förbjöd dem strängt att låta någon få veta detta. Sedan sade han åt dem att ge henne något att äta.


Jag älskar att läsa om de under som Jesus gjorde. Särskilt om när han tog bort sjukdom från människors kroppar. Och han var alltid lika villig att bota och befria människor.


När denna synaagogs föreståndare ber Jesus följa med honom så tvekar han inte en sekund, utan följer villigt med honom hem.


När Jesus går med denna man hem så följer en stor skara efter honom. Men på vägen hem till synagogföreståndaren så går de förbi en kvinna som varit sjuk i arton år. Hon har haft en sjukdom som gör att hon blöder mycket. På den tiden fick de som hade en sådan sjukdom inte komma i närheten av andra människor. Man ansågs vara oren. Och om man kom för nära andra människor så riskerade man att bli dödad. Men denna kvinna bryr sig inte om risken att bli dödad. Hon ser sin Scans att bli frisk och hon tar den.


När vi läser om denna kvinna så ser vi att hon är övertygad om att hon ska få sitt mirakel. Hon bara vet i sitt hjärta att hon ska få sitt mirakel, och detta är kontaktpunkten för hennes mirakel. Kvinnan bara vet i sitt hjärta att hon kom bli frisk bara hon får röra vid Jesus. Och i samma sekund som hon rör vid Jesus så upphör hennes blödningar.


Här kan vi rent mänskligt sätt tänka att festen är över. Men det är den inte. Kraften att bota sjuka upphör inte efter att Jesus botat en sjuk kvinna. Det finns fortfarande helande kraften kvar.


Om du har varit på ett möte någon gång, och någon får kunskapens ord om att någon med rygg problem blir botad. Då kan vi tänka att detta ord bara räcker för en person, men vi kan även välja att tro att detta ord räcker till för alla med ryggproblem. Alla kan ta till sig det ordet.


När Jesus står och pratar om denna kvinna så kommer det till synagogföreståndaren och meddelar att deras dotter är död. Omedelbart är Jesus där och uppmuntrar föräldrarna med orden; "Var inte rädd, tro endast"


Jag tror att det västa vi kan göra när vi står i tro för ett mirakel är att släppa in fruktan i vårt liv. Det kanske är lätt för mig att säga tycker säkert några, men du och jag har faktiskt ofta själv valet att släppa in fruktan in i vårt liv. Fruktan stjäl fokuset från Jesus och miraklet. Istället för att fokusera på Jesus så fokuserar man på omständigheten och vad som ska hända.


Du kanske är i den situationen just nu då din doktor säger att du kommer att dö, eller kanske har du själv något barn som är svårt sjuk. Då tror jag Jesus säger till dig: "Var inte rädd, tro bara" Jag tror han säger: "Titta inte där, titta här, håll dina ögon på mig, lita på mig, jag har allt under kontroll."


Och om vi fortsätter att läsa så kan vi se hur Jesus driver ut alla ur huset, alla utom föräldrarna och några av hans lärjungar. Jag tror han gjorde det för att de andra inte hade tro för ett sådant mirakel. Och sedan kan vi läsa om hur flickan kommer tillbaka till livet.


Jesus hade verkligen omsorg om flickan och föräldrarna. Förmodligen blev föräldrarna så glada och förvånade att Jesus måste säga till dem att ge flickan mat.


Ibland tror jag att vi kristna inte förstår att Jesus helandekraft är gränslös. Vi kanske blir mätta och nöjda med att ett mirakel sker. Men det finns gott och smörjelse hos Jesus. Det finns gott om kraft att möta våra behov, vad de än är.


Låt inte program på TV och radio slå ned dig, som ett sådant på TV4 i morse lätt kan göra. Sådana program har ingen stuns eller kraft i sig. Fortsätt istället att tro och hoppas på ditt mirakel. Fortsätt be och proklamera ut ditt mirakel. Och när du blivit helad, göm då inte ditt helande under madrassen. Vist kan vi bli hånade och förlöjligade då vi säger och bevisar att vi är friska. Men Jesus har ju sagt åt oss att vi kommer bli förföljda, hånade, misshandlade kastad i fängelset. Viste du att vi i Sverige faktiskt har det ganska bra. Det finns länder där vi skulle ha blivit kastad i fängelset, länder där man hade bränt våra biblar, länder där det är förbjudet att säga Jesus är min Herre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0