NÄRING I ORDET.

Ord 4:20 Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.  Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp. Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.

I dagens bibelord så uppmanas vi att förbli i ordet. Gud vill att vi ska läsa av ordet dagligen. Han vill inte att det ska vara en panik genomplöjning för sakens skull, utan att vi ska äta och dricka av det flöde av liv som finns i bibeln.

Du kanske hör till de som tycket att det är onödigt att läsa bibeln, eftersom du inte minns vad du läste om ur bibeln i morse. Men låt mig då fråga en sak. Om du glömer vad du åt till frukost i morse, var den frukosten då onödig? Naturligtvis inte. För även om du inte minns vad du åt till middag eller lunch i går, så ger den maten dig näring ändå. Det är samma sak med ordet. Om du i dag inte minns vad du läste om i går, så är den bibel läsningen ändå till nytta.

Nu ska vi sträva efter att minnas vad vi läste om. Har du svårt att minnas det du läste så kanske du kan skriva anteckningar om det du läste om. Med egna ord beskriva vad det du läser om handlar om och vad det betyder. En egen mini predikan helt enkelt.

Det finns också hälsa och liv  i ordet. Jag har suttit och läst ordet efter en olycka där jag skadade ryggen. Jag hade ont i ryggen. Först vilade jag i en timme på min säng, men värken släppte ej. Då gick jag till en vän och frågade om han kunde be för mig. Han uppmanade mig att istället läsa ordet. När jag hade läst bibeln i femton minuter så hade all värk försvunnit. Detta hände då jag var 17 år gammal och bodde i Luleå.

Här uppmanas vi också att bevara vårt hjärta. Gud vill inte att vi ska bära på hat, oförlåtelse, lögn med mera. För Gud vet att detta tär på vårt hjärta. Ditt liv utgår från hjärtat. Hur du lever och vad ditt hjärta är fyllt av påvärkar ditt liv mer än du tror.

Jag tror personligen att medveten synd kan vara ett hinder för dit helande. Jesus säger ibland i bibeln till de han botat att de skulle sluta synda, för att inget värre skulle drabba dem. Nu borde det finnas en anledning till att Jesus sade så. Han vet hur synd och ovist levnads sätt påverkar oss.

Så om du strävar efter att få ditt mirakel eller under. Fly då bort från det onda (synden). Lev nära Jesus, lär känna honom. Och lev ett vist liv. Tänk på vad du äter, hur du motionerar och hur du pratar om dig själv. Jag är övertygad om att allt detta påverkar din hälsa.

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-209 http://helande.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0