GÅVOR FRÅN GUD

1 Kor 12:28-31 Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål. Inte är väl alla apostlar? Inte är väl alla profeter? Inte är väl alla lärare? Inte utför väl alla kraftgärningar? Inte har väl alla gåvor att bota sjuka? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda? Men sträva efter de nådegåvor som är störst. Och nu visar jag er en väg som vida överträffar alla andra

 

Dagens bibelord är en direkt undervisning till oss. I denna undervisning kan vi läsa att Gud har gett människorna i församlingen olika gåvor. Gud tvingar inte på sitt folk sina gåvor, vill inte du och jag ha dessa gåvor i vårt liv, då prackar inte heller Gud på oss dessa gåvor. Men vi ska veta att dessa gåvor finns, och att Gud kan ge dessa gåvor till vem han vill.

 

Vill du ha sådana gåvor från Herren, be då till Gud att han ska ge dig en eller flera av dessa gåvor. Jag tror inte det är fel att be om dessa gåvor till Gud. Så länge som du vill ha dessa gåvor för att betjäna andra människor så tror jag det är helt ok att be till Gud om dessa gåvor.

 

Nu kommer säkert någon protestera och säga att de som vill ha dessa gåvor i sitt liv är egoistiska och självcentrerade. Men det håller jag inte med om. Om du av hela ditt hjärta vill ha dessa gåvor i ditt liv för att betjäna andra människor, för att Gud ska bli förhärligad, då är det inte fel att be om dessa gåvor. Men om du ber om dessa gåvor för att du vill upphöja dig själv, då tror jag inte att Gud kommer ge dig någonting.

 

En utav gåvorna som Gud ger är gåvan att bota sjuka. Det finns människor som har fått gåvan av Gud att i Jesus kraft bota sjuka. Här ser vi klart och tydligt Guds kärlek till oss. Att han till och med ger människor gåvor att bota sjuka, för att du och jag ska få bli helade.

 

Jesus älskar dig oerhört högt. Han älskar dig så högt att han lät sin egen son offras på en kulle som kallas Golgata. Han offrades för att vi skulle kunna bli kristna/frälst. Utan Jesus är vi alla förlorade. Jesus betalade även priset för att du och jag ska kunna bli botade från våra sjukdomar och smärtor, och befriade från onda andar.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0