BARNENS BRÖD.

Matt 15:21 Jesus lämnade sedan Galileen och drog sig undan till området kring städerna Tyrus och Sidon. En Kanaaneisk kvinna från trakten kom då fram till honom och ropade. "Herre, du som ska ärva kung Davids tron, ha medlidande med mig. Min dotter är besatt av en ond ande och den plågar henne ständigt. Men Jesus gav henne inte ett ord till svar. Hans efterföljare kom därför till honom och sa: "Skicka iväg henne, hon förföljer ju oss med sina rop. Han sa då till kvinnan; "Jag har fått i uppgift att bara hjälpa Israels folk, Guds förlorade får" Men kvinnan kom närmare och föll ned på knä och bad honom igen: "Herre, hjälp mig!" Jesus svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." Det är sant, Herre, sa hon, Men till och med hundarna har rätt att äta de smulor som faller från deras Herrars bord. "Kvinna" sa Jesus till henne, din tro är stark. Du ska få det du ber om." Och i samma stund blev hennes dotter botad.


Detta är bara en berättelse av många där Jesus botar sjuka. Och om du någon gång läst någon av de fyra nya evangelium så har du säkert läst om de Jesus gjorde. Han botade sjuka, och han gjorde så att människor blev befriade från onda andar.


Låt mig skriva lite om just denna kvinna. Det jag tycker är härligt med denna kvinna är att hon inte ger upp. Jesus säger till Henne att han bara är sänd för att hjälpa Israels folk. Men kvinnan ger inte upp. Hon har fattat någonting. Hon har förstått hur hon ska komma åt sin dotters helande.


Jag tror att Jesus vill att vi ska ha samma attityd som denna kvinnan hade. Den attityden hon hade var att hon vägrade att ge upp. Hon såg sin dotters möjlighet att bli frisk, och hon vägrade att släppa det.


Jesus vill göra dig frisk, han vill inte att du ska ha någon sjukdom. Hon dog på ett kors för att du skulle få möjligheten att bli frisk. Han dog på korset för att betala priset för dina onda och elaka handlingar. Vi har alla någon gång gjort, sagt eller tänkt på ett sätt som sårar Gud. Du och jag kan då komma till Jesus med dessa elaka ord, handlingar och tankar, och be om förlåtelse för vad vi har gjort. Och då ger han oss förlåtelse.


Jag kallar dagens blogg för "Barnens bröd" Denna blogg handlar om barnens bröd. Det är din rättighet som kristen att få helande från Jesus. Vad betyder då helande? Jo, helande betyder att en person som är sjuk helt plötsligt blir frisk från sin sjukdom. Det kan och vill Gud göra frö dig, han vill inte att du ska vara sjuk. Han kan göra dig frisk just nu när du sitter och läser denna blogg.


Ibland som blir de sjuka friska på bara någon sekund, men ibland så kan det ta tid att bli frisk från sin sjukdom, och ibland så blir man friskare och friskare. Än fast läkaren på sjukhuset säger någonting annat.


Under många år sa min doktor på sjukhuset att jag skulle vara död inom en mycket kort tid. Men jag har fått lära mig att det inte är läkaren på sjukhuset som har sista ordet i den frågan, det är Gud som har det sista ordet. Och han säger att jag inte ska dö, Gud säger att jag ska få leva, och att jag ska få berätta för andra om vad Jesus gjort för mig.


I tretton år sa min läkare att jag skulle dö inom kort, att man inte kan leva med den sjukdomen jag har. (Jag har en tumör som är lika stor som mitt huvud, tumören är i magen, nästan alla tarmar och nästan hela urinblåsan ligger inne i tumören) I vanliga fall kan man inte leva med en sådan sjukdom. Vintern 2008 sa min läkare på sjukhuset: "Vi trodde inte att man kunde leva med den sjukdomen, men vi hade fel. Allt i din kropp fungerar som det ska, din hälsa är på en aktiv tjugoårings nivå. Du kommer förmodligen leva ett långt liv.


Du kanske är sjuk just nu, doktorn på sjukhuset kanske har sagt att du snart ska dö, eller kanske har de sagt att du aldrig kommer bli frisk. Glöm då aldrig att Gud alltid har sista ordet. Gud har gjort mycket för mig. Jag lever i dag, trots vad doktorn sa till mig. Gud vill göra samma sak för dig. Han vill ta bort all sjukdom från dig. Han vill och kan göra dig frisk igen. Bara du inte ger upp så kommer allt ordna sig.



© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0