FÖRBLI I JESUS NÄRHET.

 

 

 

Ps 63:2 Gud du är min Gud, tidigt om morgonen söker jag dig. Min själ törstar efter dig i ett torrt land som försmäktar utan vatten.

 

Det är något särskilt med att söka Gud tidigt på morgonen. Att ta tid och be och läsa ordet på början av dagen. Om du och jag ska lyckas och ha framgång i vår tjänst för Herren då behöver vi börja dagen med bön och att läsa ordet. Då behöver vi överlåta och lägga hela dagen i Guds hand.

 

Jag är medveten om att inte alla är kallade till profet, pastor eller evangelist. Men vi har alla fått en kallelse av Gud. Gud har en plan och ett syfte med varje människa på hela jorden.

 

Jer 29:13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.

 

Ps 20:5 han skall ge dig vad ditt hjärta begär och fullborda dina planer

 

Gud kan och vill ge dig det du är i behov av. Om det är hälsa du vill ha så behöver du berätta det för Gud. Då kanske du tänker så här; ”Gud vet allt, han vet redan vad jag vill ha.” Jo, det är sant, men han vill ändå att du ska berätta det för honom. Han vill att du ska prata med honom, han vill att du ska berätta hur dagen varit, vad du bekymrar dig över, vad du vill ha och vad du behöver.

 

Matt 18:20 Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."

 

Här står det att om två eller tre människor samlas i namnet Jesus, då är Jesus själv mitt i bland dem. När du och dina vänner samlas i Jesus namn så kanske du varken ser eller känner Jesus närvaro. Men han är där i alla fall, och han är där för att fylla dina behov. Han är där för att ge hälsa, upprättelse, bönesvar. Var Jesus än är så vill och kan han ta bort sjukdom och smärta.

 

Om du tänker efter lite, är inte detta helt otroligt. Vi tjänar en Gud som kan och vill ta bort sjukdom. Vi tjänar ingen vresig gammal gubbe med dåligt humör. Vi tjänar en kraftfull mäktig och kärleksfull Gud. Som mer än gärna tar bort sjukdom och smärta från vår kropp. Jag har till och med hört vittnesbörd om hur Gud halat en katt. Hur mycket mer är du då värd än denna katt?

 

Joh 15:7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.

 

Här finns det ännu ett löfte från Gud till oss. Ett löfte om bönesvar. Fast här får vi lite instruktioner för vårt bönesvar. Ni som har handlat möbler på IKEA vet säkert att det är viktigt att följa bruksanvisningen. För om man inte gör som det står, då blir det inte som det står. Det är på samma sätt med Guds ord. Ska vi ha det det står skrivet om, då måste vi göra som det står skrivet.

 

Redan i GT så uppmanar Gud sitt folk att förbli i ordet och förbli nära Gud

 

Jos 1:7-8 Ja, var stark och mycket frimodig så att du håller fast vid och följer all den undervisning som min tjänare Mose har givit dig. Vik inte av från den vare sig till höger eller till vänster, så skall du ha framgång vart du än går. Låt inte denna lagbok vara skild från din mun. Tänk på den både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den. Då skall du lyckas i det du företar dig, och då skall du ha framgång.

 

Här har du och jag ett val. Kan kan välja att förbli där vi är, vilket kan vara både bra och dåligt, vi kan välja att backa och ge upp, men vi kan också välja att ta ett steg närmare Gud, och leva ännu mer hängivet för honom.

 

Jag skriver detta för att uppmuntra dig att leva nära Jesus. Jag är inte här för att slå dig med bibeln i huvudet, utan för att uppmuntra dig att leva hängivet för Gud. Jag säger inte att du inte gör det. Att leva nära Jesus är ett val, låt ingen bedra dig. Lev för att leva för Jesus, för han levde för att lida för dig.

 

Hebr 10:25 Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

 

Till sist vill jag uppmuntra dig att gå i kyrkan på söndagarna. Hitta en församling som du trivs i och gå dit på söndags mötet. Du och jag behöver gå på söndags Gudstjänst. Där får vi andlig mat, uppmuntran och vägledning. Där får du chans att träffa andra troende.

 

Jag vill och uppmana dig att hitta en församling som du trivs i och gå med i den församlingen. Det finns ett andligt beskydd att vara medlem i en församling. Men var noga med att du får och uppmanas att läsa bibeln hemma, ensam utan ledare. Det finns vissa kyrkor där man inte får läsa bibeln ensam.

 

Glöm inte att Jesus är din frälsare och Herre. Han vill och kan hela dig. Jesus är inte din lärare, det är den helige anden som är det. Så tro och hoppas på att Jesus kommer ta bort sjukdom från din kropp.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009 http://helande.blogg.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0