FRI FÖRLÅTEN HELAD

1 Petr 2:24 Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.

 

I dagens bibelord så talar Petrus om för oss att det är jätte viktigt att du och jag slutar synda. Du och jag behöver dö bort från synden. Om du kämpar mot synd på olika områden i ditt liv, då vill Gud hjälpa dig att dö bort från den synden.

 

I Joh 3: 8 Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar.

 

Gud är i sitt ord mycket klar över vad han tycker om synd. Gud hatar bokstavligen synd. Varför hatar då Gud synd? Jo, därför synden gör att människan och Gud skiljer sig, och Gud vill inte skilja sig från människan. Lägg noga märke till att Gud inte hatar syndaren, men han hatar synden. Låt mig ge er en liknelse. En mamma eller pappa älskar i normala fall sitt barn villkorslöst, det håller de flesta av er med om. Men om förälderns barn springer omkring och slår sönder massa fönsterrutor, så att mamman och pappan får betala tusentals kronor i ersättning för dessa sönderslagna fönsterrutor. Jag är då ganska säker på föräldern blir arg på sina barn, de gillar inte att deras barn slår sönder massa fönsterrutor. Men bara för att de inte gillar det de gör och har gjort, så betyder det inte att föräldrarna hatar sina barn. De kanske hatar vad barnen har gjort och vad de gör, men de hatar inte sina barn.

 

Det är på samma sätt med Gud, han älskar dig villkorslöst, men om du och jag syndar, så hatar Gud synden, men inte vi som syndar.

 

Om du och jag ofta faller i synd, då vill Gud hjälpa oss att avhålla oss från synden, han vill hjälpa oss att leva ett rent och helgat liv. Gud vill att du och jag ska leva ett rent och helgat liv.

 

Dagens bibelvers slutar med att säga: ”Och genom hans sår har ni blivit botade.” Detta är ett mycket starkt löfte från Gud till oss. Ditt och mitt helande är inte på väg mot dig och mig. Vi har redan fått vårt helande från Gud. Nu försöker jag inte förlöjliga dig som är sjuk. Jag vill bara peka på Jesus. Jesus har redan köpt dig fri från sjukdom och synd. Han har en gång för alla betalat priset för din frihet. När du tog emot Jesus som din frälsare och Herre, då tog du även emot syndernas förlåtelse, helande, upprättelse befrielse och mycket mer. Jesus har en gång för alla redan gett dig alla dessa saker. Du behöver inte vänta på att Jesus ska komma och dö en gång till för dig. När han dog på korset så köpte han dig fri, och han köpte dig fullständigt fri.

 

Det är genom Jesus Kristus sår som vi har fått läkedom från Gud. Inte genom din grannes sår, inte genom din pastors sår, inte heller genom helande predikantens sår. Nej, det är Jesus sår som har gett oss helandet.

 

Ibland så måste man kämpa när man ska få tag på någonting från Gud. Gud har inte lovat dig att du ska glida genom hela livet utan problem. Men han har lovat dig att om du inte ger upp så kommer han att fullborda sina löften. Gud har lovat dig att han alltid ska vara med dig, att han aldrig ska överge dig. Så lita på honom, han håller vad han lovat.

 

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0