VAR UTHÅLLIG I TRON

Jes 46:10-11 Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra. Jag kallar på örnen från öster, från fjärran land honom som verkställer mitt beslut. Vad jag har talat, det låter jag ske, vad jag har beslutat, det sätter jag i verket

Profeten Jesajas bok är en underbar bok av uppmuntran men även tillrättavisning. Här hämtar jag ofta tröst och uppmuntran.

Handlar då verkligen dagens bibelord om helande kanske då någon frågar. Ja, det Gud säger till oss i detta bibelställe är att hans (Guds) beslut ska gå i fulbordan. Vad är det då Gud har beslutat? Jo, han har beslutat att helande tillhör dig och mig. Jesus har gett sitt liv på korset för att ge oss syndernas förlåtelse och helande.

Vidage så säger Gud; "allt vad jag vill kommer jag att göra."  Gud har i sitt ord gjort det mycket klart för oss att det är hans vilja att bota oss, befria och upprätta oss. Inte bara det vill han göra, han vill även rädda oss från att gå evigt förlorad. Utan Jesus så går du evigt förlorad.

Genom profeten Jesaja så repeterar Gud åter igen vad han sagt. Han säger i slutat av dagens bibelord att det Gud har talat det kommer att ske, och vad han har beslutat det ser han till att det blir så som han har beslutat det. Gud har beslutat att helande tillhör oss.

Nu är det inte så enkelt att helandet kommer trilla ned i ditt huvud där du sitter och läser detta. Det är genom tro och uthållighet som vi får ta emot Guds löften. Ibland måste vi tro och hoppas på Guds mirakler, även om allt pekar åt fel håll. Men här gäller det att vara uthållig, och fortsätta att tro och hoppas på Gud, hur vår livssituation än ser ut.

Hebr 6:11-12 Men vi önskar att var och en av er skall visa samma iver att bevara full visshet i hoppet ända till slutet,  så att ni inte blir tröga utan följer dem som genom tro och uthållighet får det utlovade arvet.

Om du och jag ska få tag på Guds löften i vårt liv, då räcker det inte med att vi säger amen i kyrkan. Vi behöver vara uthålliga, rent av envisa och fortsätta att tro på Guds löften, om allt det Gud lovat oss, även om allt verkar kört, även om allt pekar mot fel håll. Du och jag behöver ändå tro och vara uthålliga i vår tro.

Jag tror att Gud längtar efter människor som tror på det Gud lovat, även om allt pekar åt motsatt håll.

Ge inte upp när det gäller ditt mirakel. Fortsätt att tro, vara uthållig och envis i din tro. Ja, fortsätt att tro och hoppas på ditt mirakel. Gud kommer inte att göra dig besviken. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0