PRISA GUD

Ps 103:2-3 Lova HERREN, min själ, och glöm inte alla hans välgärningar, han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar,

Flera gånger i bibeln kan vi läsa om människor som var i hopplösa situationer i sitt liv, men trots att allt verkade vara hopplöst så hade de alla beslutit sig för en och samma sak, nämligen att prisa Gud. David sjöng psalmer till sin Gud då har var förföljd, då man försökte att döda honom. Paulus oh Silas prisade Gud med hög röst när de satt i fängelset, oskyldit dömda till fängelse straff. Trots att Paulus och Silas var sönderslagna och sönder piskade så beslöt de sig i alla fall för att prisa Gud. Och när de prisade Gud så förr bojorna av och fängelse dörrarna öppnades.

Du kanske befinner dig mitt i en livskris, och hur allvarlig din och min livssituation än ser ut så kan vi ändå besluta oss för att prisa Gud.

I Apostlagärningarnas sextonde kapitel kan vi läsa hur Paulus och Silas sjöng lovsånger i fängelset, och de bad starkt i bön. När de gjorde detta så öppnades deras bojor och de blev fria.

Lovsång är ett utav de mäktigaste andliga vapen du och jag har. När vi prisar Gud av hela vårt hjärta, då händer det saker. När vi prisar Gud på det sättet, då faller de bojor som hållit oss fångna, och vi blir befriade.

I dagens bibelord så uppmanas vi att inte glöma bort vad Gud gjort för oss. Tacka Gud för vad han har gjort för dig, prisa honom och upphöj honom för allt som han har gjort för dig. Det är han värd,

Vår Gud är en Gud som förlåter oss alla våra synder, och det vet vi troende så väl. Men jag tror att vi behöver etablera helandet i vårt hjärta också. Vi är nämligen övertygade om att Gud förlåter synd, och det är underbart, för det gör han. Men vi behöver få ned sanningen att Gud vill och kan göra oss friska. För det är lika sant som att Gud förlåter synd.

Jag tror att Gud vill att vår övertygelsen att Gud helar alla ska bli lika stark som övertygelsen att Jesus förlåter all synd.

Ibland kan helande vara en kamp, ibland måste vi fortsätta att tro och hoppas på ett mirakel unde en längre tid innan vi ser vårt mirakel.

Jesaja 53:5 och 1 Petr 2:24 säger att vi redan har fått helande av Jesus. Jag vet att vissa kommer att protestera här. Men jag vill utmana dig att prova detta. Besluta dig för att tro på att Gud redan har helat dig, för det är vad skriften säger. Det är här som vår tro sätts på prov. Men skriften säger 1 Petr 2:24 b "Genom hans sår har ni blivit botade" Jes 53:5 b "och genom hans sår är vi helade" skriften är mycket tydlig med vad den säger till oss. Här gäller det att fortsätta att tro på dessa skriftsätällen, även om allt pekar mot motsatt håll.

Nu menar jag inte att vi ska vara olydiga mot doktorn. Vi ska alla ta de mediciner som han ordinerar. Men medans vi tar våra mediciner, så kan vi sträcka oss ut efter ett mirakel från Gud.

Glöm inte att Gud har omsorg om dig. Han vill det allra bästa för dig. Han vill att du ska ha det bra och att du ska må bra. Och ge inte upp när det gäller ditt mirakel, fortsätt att sträcka dig ut i tro på Gud.



© Jimmy Larsson Uppsala 2010




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0