HJÄLPA ANDRA

Matt 10:7-8 Och där ni går fram skall ni predika: Himmelriket är nu här. Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge det som gåva.

Det finns människor som vill få dig att tro att sjukdom och smärta kommer från Gud. Vissa människor menar att HIV, Cancer och många andra sjukdomar är Guds sätt att straffa männiakor för ett syndigt levnadssätt. Men detta stämmer inte överens med vad Guds ord säger. Guds ord säger att Gud är Herren din läkare.

Gud vill inte att du och jag ska plågas, Gud vill inte att vi ska vara sjuka och lida. Jesus har en gång för alla betalat priset för vårt helande, befrielse och upprättelse. Jesus dog på ett kors för att ge oss syndernas förlåtelse hälsa och evigt liv. När jag skriver evigt liv menar jag naturligtvis att vi kommer bli flera hundra år gammal och aldrig någonsin dö. Vad jag menar är att vi kommer leva för evigt i himlen tillsammans med Jesus. Men det finns bara en väg dig, och den vägen är Jesus Kristus.

När Jesus här sänder ut de tolv lärjungarna så säger han till dem att de ska bota sjuka, uppväcka döda och driva ut onda andar. Sedan säger Jesus; "Det ni har fått som gåva, ge det som gåva." Gud har gett dig och mig en gåva att i Guds kraft bota sjuka, uppväcka döda och driva ut onda andar.

Om du står i tro för ett helande vill jag uppmana dig att sträcka dig ut till andra människor och hjälpa dem. Du kanske inte kan åka ut som missionär, men du kanske kan be för någon, du kanske inte kan ge hela Haiti ett mål mat varge dag, men du kanske kan hjälpa en människa i dag. I Jesaja femtio åtta så uppmanar Gud oss att sträcka oss ut till andra människor. Att ge andra människor mat och kläder. När vi då sträcker oss ut till andra människor, så har Gud lovat oss att vårt ljus ska bryta fram som mårgonrådnaden, och vårt helande ska visa sig med hast.

Du kanske som sagt inte kan ge mat till alla hemlösa i din stad, men du kanske kan börja jobba frivilligt med hemlösa och utslagna männisor. Du kanske kan jobba frivilligt på ett av din stads härbergen, du kanske kan jobba frivilligt i en frivillig organisation. Kanske har din församling ett arbete du kan delta i. Jag har under åtta år jobba frivilligt i ett av min församlings sociala arbete. Jag har inte alltid kännt för att gå dit varge vecka och hjälpa till. Men jag känner inte efter, jag går och jobbar frivilligt även om jag inte känner för det alltid. Det behöver inte alltid kännas lätt och rätt för att du och jag ska göra någonting, man kan jobba frivilligt i alla fall.

Glöm aldrig att Gud skapat dig unik, han älskar dig och han har en plan för ditt liv. En av alla Guds planer för ditt liv är att du ska födas frisk, leva frisk och dö frisk. Är du skuk så vill Gud göra dig frisk, han är mäktig att göra precis vad han vill. Han vill och han kan göra dig frisk.


© Jimmy Larsson Uppsala 2010




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0