INGET ÄR FÖR SVÅRT FÖR VÅR GUD


Ps 16:8-11 Jag har alltid haft HERREN för ögonen, han är på min högra sida, jag skall inte vackla.  Därför gläder sig mitt hjärta och jublar min ära, också min kropp får bo i trygghet. Ty du skall ej lämna min själ åt dödsriket, du skall ej låta din fromme se förgängelsen.  Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt

Hela detta kapitel är en lovsång som kung David skrev till Guds ära. Har du tänkt på en sak när det gäller Psaltaren? Det är massor av lovsång och lovpris till Guds ära. Det är inte bara då det är frid och fröjd som psalmisten David lovsjunger Gud. Han lovsjunger Gud mitt i eländet så prisar David ända David Gud. När folk jagar honom med bestämdhet att döda honom, vad gör då psalmisten David? Jo han prisar och upphöjer sin Herre och skapare. Han prisar inte Gud för eländet. Han tackar inte Gud för att folk försöker döda honom. Men hans hjärta är fyllt av en tacksamhet mot Gud. Och vi kan se samma sak i apostlagärningarna. När paulus sitter fastlåst i stocken, då prisar han Gud. När paulus är sönderslagen och inlåst i stadens avlopp, då prisar han Gud.

Ätt prisa Gud är inte bara ett beslut, det är en livsstil också. Du och jag kan välja att prisa Gud hur vår livssituation än ser ut. Även om din doktor sä'ger att du har tre månader kvar att leva, du kan ändå prisa Gud. Nu menar jag inte att du ska tacka Gud för att doktorn säger att du snart ska dö. Men du kan ändå tacka och prisa Gud.

Om du prisar Gud även om du inte känner för att prisa Gud, då blir ditt offer inför Gud så mycket större, än du du hade velat prisa Gud.

En viss predikant berättade i en predikan hur de fick beskedet att hans fru hade fått en mycket agresiv canser sjukdom, läkarna trodde inte hon skulle överleva. När hon åkte hem från sjukhuset så åkte hon förbi en musik affär och köppte en tamburin. När hon kom hem började hon att sjunga lovsånger tilkl Gud. Hon prisade Gud med tårarna rinnande ned för hennes ansikte. Troligtvis så var denna kvinna både lessen och förtvivlad. Han kunde ha valt att lägga sig ned och dö. Men hon valde livet. Hon valde att prisa Gud oavsett hur hennes omständighet såg ut.

Du kanske är mitt i en liknande situation. Då har även du ett val att prisa Gud eller sätta dig och titta på TV. Så jag uppmanar dig att besluta dig för att prisa Gud. Du kanske inte känner för att prisa Gud. Men tror du ärligt talat att Paulus kände för att prisa Gud då han var sönderslagen smutsig och fastlåst i stocken? Men han beslöt sig i alla fall för att prisa Gud.

David sjöng i dagens bibelord att Gud inte skulle låta honom dö. David viste att Gud inte skulle tillåta att han skulle dö. Och Gud är samma Gud för dig som han var för kung David. Gud vill inte att du ska dö en för tidig död. Han vill att du ska leva länge, mätt på att leva.

Predikantens fru som jag berättade om, hon överlevde mot alla ods, och hon lever ännu i dag. Hon och många med henne är ett levande bevis på att Jesus kan vill och kommer att fortsätta att bota befria och upprätta människor. Så länge som det finns sjukdom och död, så länge kommer vår Gud fortsätta att göra sjuka friska, han kommer fortsätta att befria de bundna och genom sina tjänare och tjänarinnor predika evangeliet om Jesus Kristus.

Gud älskar just dig, han både vill och kan ta bort sjukdom och smärta från din kropp. Inte bara lindriga sjukdomar och åkommor, inte bara de svåraste sjukdomarna. Nej, vår Gud är en Gud som helar alla slags sjukdomar och krämpor. Från skoskav till den mäst plågosamma sjukdom du kan tänka dig. Inget är för svårt för Gud och inget är för lätt för honom.


© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0