BLODET SOM BETALMEDEL

Mark 5:25-34 Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år. Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne. Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel. Hon tänkte: "Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk." På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga. När Jesus märkte att det hade gått ut kraft från honom, vände han sig om i folkskaran och frågade: "Vem rörde vid mina kläder?" Hans lärjungar sade till honom: "Du ser hur folket tränger sig inpå dig, och du frågar: Vem rörde vid mig?" Han fortsatte att se sig omkring efter kvinnan som hade gjort detta. Hon visste vad som hade skett med henne och kom förskräckt och darrande och föll ner för honom och talade om hela sanningen för honom. Då sade han till henne: "Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!"


När jag läser berättelsen om denna frimodiga kvinna så blir jag verkligen rörd i mitt hjärta. Och om man vet har sakerna och ting fungerade på denna tiden så blir man ännu mer fascinerad av kvinnans mod och beslutsamhet.


Kvinnan i berättelsen hade en blödarsjuka. Med andra ord så ansågs hon vara oren. Hon fick egentligen inte vara i närkontakt med andra människor. Men helt plötsligt ser hon Jesus. Hon har bara hört gott om denna mannen. Hon har hört att han gör sjuka friska och att han uppväcker folk från det döda.


Med blicken fäst på Jesus så tränger hon sig rakt igenom folk massorna, hon verkar inte bry sig i att risken för att bli upptäckt och straffad är ganska stor. Men hon har beslutat sig för att bli frisk. Hon har bestämt sig att om hon bara får röra vid hans kläder så blir hon frisk.


Vi vet inte hur mycket blod denna kvinna förlorat på grund av sin sjukdom, men vi vet att läkarna inte gett henne något hopp. Hon var förmodligen mycket svag på grund av sin sjukdom, och hon använde förmodligen alla sina sista krafter för att få komma fram till Jesus. På en gång när hon är framme vid Jesus så rör hon vid hans kläder. Hon rör vid honom med en förväntan att få någonting från honom. Hon rör vid honom med en övertygelse av att få bli frisk. Och vid samma sekund som hennes fingertoppar nuddar vid Jesus kläder så blir hon fullständigt frisk


Du kanske är i just denna situationen själv. Kanske din doktor gett upp hoppet, kanske de alla säger att det inte finns någonting mer att göra. Kanske har de sagt att allt kommer vara över inom en viss månad. Då vill jag uppmuntra dig att inte ge upp. Det är inte din doktor som har sista ordet, det är Gud som har sista ordet, det är alltid Gud som har sista ordet.


För tretton år sedan så sa min läkare att jag skulle vara död innan augusti samma år. Han uppmanade mig att förbereda min begravning. Men jag beslöt mig för att inte ge upp. I Juli samma år så kände jag hur livet rann ut ur min kropp, och jag böjde mina knän gråtande och bad till Gud om att få leva. När jag låg på mina knän så kom jag att tänka på ett bibelställe, Ps 107:19-20. Jag läste det bibelstället om och om igen i mer än trettio minuter, sedan läste jag Ps 118:17 i ca femton minuter. När jag gjort det så kände jag hur jag fylldes av överflöd av liv. Jag fylldes med så mycket liv och kraft att det rann över.


Gud är inte partisk mot mig. Det han gjorde för mig vill han göra för dig. Han vill utplåna alla dina sjukdomar och han vill förlåta och glömma alla dina synder. När du fått förlåtelse av Gud för din synd, då minns han inte din synd längre, den har då blivit totalt utplånad. Totalt jämnad med marken. Och Gud vill göra samma sak med sjukdom i ditt liv. Han vill jämna sjukdom med marken i ditt liv. Han vill göra dig så frisk att ingen någonsin kommer tro att du varit sjuk. Ja när du vittnar om det, då kommer folk tro. Men man ska inte kunna se på dig vart du varit.


Glöm aldrig att Gud är lika angelägen att hela som att förlåta synd. Vi kristna vet så väl (oftast) att Jesus förlåter våra synder. Men vi glömmer totalt bort (ibland) att han är lika angelägen att ta bort våra sjukdomar och krämpor)


Synden tillhör korset

Sjukdom tillhör korset

Krämpor tillhör korset

Handikapp tillhör korset

Olika tillstånd tillhör korset.


Jesus har redan burit allt på korset. Så varför ska vi bära det igen?


Till sist vill jag tillägga att jag absolut inte har någonting emot läkare och övrig vård personal. De gör ett underbart jobb, och de har räddat livet på åtskilliga människor, och det kommer de göra i fortsättningen också.


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer
Postat av: VIZLE

vilken religion tillhör du?

2009-04-28 @ 19:01:13
URL: http://vizle.blogg.se/
Postat av: BLOGGHELANDE

Jag är kristen. Protestantisk kristen.



Jag tror och vet att Jesus helar sjuka idag. För han säger i sitt ord att han alltid är den samme och att han vill hela sjuka.



Vist kan vi människor möta elende, sjukdom och nöd. Men detta betyder inte att det är Guds villja. Gud har gett oss alla en fri villja. Med den fria villjan kan vi göra precis vad vi själva vill göra. Vi kan göra gott eller ont. Skada andra eller hjälpa andra.



Läs gärna mitt vittnesbörd, under kattegorin vittnesbörd. Där berättar jag lite om vad Gud gjort för mig.



/Jimmy

2009-04-29 @ 13:26:54
URL: http://helande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0