PSALM 23

Dagens bibelord är ett ord som kommit upp i mitt hjärta gång på gång då jag varit under bön. Och jag tror verkligen Gud vill säga något till oss genom detta underbara kapitel ur psaltaren.

Ps 23:1-6 En psalm av David. HERREN är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro.  Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull.  Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig. Din käpp och stav de tröstar mig. Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.  Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.

Gud är verkligen din herede. Om du har sagt Ja till Jesus, om han är din frälsare och Herre då är han din herde. Detta är inget du och jag behöver fundera över. Vi behöver inte tänka; "Undra om Jesus är min herde i dag, undra om han bryr sig eller är med mig?" Dessa funderingar behöver vi inte ha. För Jesus är din herde om du vigt ditt liv för honom.

Och nu när han då är din herde så säger skriften att du inte ska ha brist på någonting. Han låter dig vila på gröna ängar och för dig till vatten där du finner ro. Du och jag kan ha ett ständigt flöde av levande vatten på vår insida, vi kan ständigt ha frächhet och liv i vårt liv.

Under denna termin så behöver du inte oroa dig över vilka beslut du ska ta. Vad du ska göra eller vad du inte ska göra. För Gud ska leda dig på rätta vägar. Nu säger jag inte att allt alltid kommer vara frid och fröjd. Jag säger inte att du aldrig ska behöva fatta svåra beslut. Men Gud ska leda dig på rätta vägar så att du ser vad du ska göra och i vilken tid du ska göra det.

Din käpp och din stav de tröstar mig säger psalmisten David. Jag tror att detta är en bild på Guds ord. Käppen och staven är Guds ord, det är bibeln helt enkelt. Och att läsa ur bibeln ska ge dig både styrka och glädje.

Psalmisten slutar med att säga; "Bara godhet och nåd ska följa mig så länge jag lever. Och jag ska bo i Guds hus för evigt. Är inte det ett ganska trösterikt ord från Gud. Han ska låta dig bo i hans hus för evigt. I evighet ska du bo där, inte en halvtimme, inte en kvart, utan för evigt. Evigheten har inget slut.

Gud är på din sida. Han älskar dig och han vill leda dig genom hela livet. I tider av sorg vill han trösta dig, i tider av förföljelse vill han styrka dig. Han vill ta bort sjukdom från din kropp och välsigna dig med perfekt hälsa.

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-209 http://helande.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0