HJÄLPAREN

Joh 16:7 Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.


Detta är verkligen en kärlekshandling från Gud. Han hade planerat varje liten detalj. Han hade planterad att Jesus skulle födas och dö på ett kors, Gud hade planerat att efter Jesus åkt till himlen så skulle hjälparen, som även kallas Guds ande, eller Den helige anden. Han skulle komma till oss och hjälpa oss.


Det förbund som du och jag lever i idag är inte sämre och svagare än då Jesus levde som människa här på Jorden. Nej, det förbund du och jag idag lever under är större, starkare och mäktigare än någonsin förut. Vissa kristna säger; "Om jag ändå levde då Jesus vandrade omkring som människa här på jorden, då hade allt varit så mycket lättare." Men detta är inte sant. På den tiden var de sjuka och besatta tvungna att på olika sätt ta sig till Jesus, antingen personligen eller genom vänner och anhöriga. Eller så var man tvungen att gå till någon av de lärjungar som fått gåvan att bota sjuka. Men det behöver vi inte göra idag. Du och jag behöver inte resa till Israel för att bli helade och befriade. Ditt helande är bara en bön i tro borta från dig.


Jesus själv sade; Överallt där två eller tre möts tillsammans för att be och sjunga till Gud, där är Jesus mitt ibland dem. Där är han beredd på att ta bort sjukdom från de som vill bli friska


Om vi tänker lite på vad som står i bibel ordet ovan. Det står att hjälparen, Den Helige Anden. Han ska alltid vara med oss. Och vad kallar man honom? Hjälparen kallar vi honom. Han ska vara våran hjälp. Då vi inte vet vilka beslut vi ska fatta. Då vi inte vet vilka vägval vi ska göra. Då har hjälparen (Som är Guds heliga ande) lovat oss att han alltid ska vara med oss. Och han ska inte bara vara med oss. Han ska också mana oss att fatta rätt beslut, han ska vara vår hjälp, han ska styrka oss, tillrättavisa oss och leda oss rätt, leda oss fram till hela sanningen.


Rom 8:11 Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er


Om du har tagit emot Jesus som din frälsare och Herre, då finns Den Helige Anden på din insida. Jag brukar ibland tänka på detta. Att samma kraft som uppväckte Jesus från det döda finns på min insida. Det är alltså inte bara en liten svag bäck som är på väg att sina ut. Den Helige Andens kraft är stark och väldig. Den spränger alla barriärer och gränser. Det är den kraften som flyttar på berg, bryter sönder bommar. I den kraften kan Gud göra en väg där det inte finns någon väg, han kan i den kraften göra strömmar av levande vatten i öknen (enligt Jesaja 43:18-19)


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0