HAN KAN HAN VILL

Matt 8:2-3 Då kom en spetälsk *fram och föll ner för honom och sade: "Herre, om du vill, kan du göra mig ren." Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska.

 

Detta var det liv som Jesus levde. Han var alltid villig och beredd på att ta bort sjukdom från de sjuka och driva ut onda andar ur besatta människor. Inte en enda gång sa Jesus Nej till att hjälpa en annan människa.

 

Den här mannen han visste att Jesus kunde göra honom frisk. Hur kan jag veta det kanske någon undrar?, jo, för att det står så. Det står att mannen ställer Jesus en fråga, mannen säger till Jesus; ”Jag vet att du kan göra mig frisk, om du vill.”

 

Du och jag behöver inte fundera över om Jesus vill ta bort sjukdom från oss. Genom att studera ordet så kan vi veta att Gud vill och kan bota sjukdom.

 

Hebr 13:8 Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.

 

Jesus är likadan i dag som han var då han levde som människa här på jorden. Han har inte förändrats över huvud taget. Han älskade att bota sjukdom för två tusen år sedan. Att bota sjuka var en utav Jesus huvud sysslor. Och han är likadan i dag. Han vill och kan bota sjukdomar i dag.

 

Joh 14:12 Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern

 

Jesus har kallat dig att göra likadana gärningar som han gjorde. Och vilka gärningar gjorde då Jesus? Jo, han tog bort sjukdom och smärta från människor, han drev ut onda andar, han predikade evangeliet för folket, han hjälpte de fattiga, och han gjorde kraftgärningar, och mycket mycket mer.

 

Du och jag kan göra dessa gärningar. Men om du och jag skall ut i tjänst för Herren, om du och jag vill be för många sjuka, och driva ut onda andar och göra kraftgärningar. Då behöver vi leva nära fadern. Vi behöver ha ett starkt böneliv.

 

Jesus hade ett starkt böneliv, ibland kunde han be en hel natt, andra gånger så fastade han och bad i fyrtio dagar. Jesus hade nog aldrig klarat av att böra sitt ministries om han hade suttit framför TV:n med chips påsen och en läskedryck.

 

Varför ska då du och jag ut i tjänst för Herren? Jo, för att betjäna andra människor. Vi ska aldrig ut i tjänst för att föda vårt eget ego, utan för att betjäna andra människor.




Vad var det egentligen som låg varmast on Jesus hjärta? Jo, andra människor. Han botade andra människor, han predikade för andra människor och han dog för andra människor, han dog inte för sig själv, utan för dig och mig. Han tog sitt kort och köpte hela mänskligheten fri från synd och död. Nu är det upp till dig och mig om vi vill följa Jesus på allvar.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0