HAN VET HUR DET KÄNNS

Fil 2:5-11 Ha samma inställning som Jesus Kristus hade, Han var till sin natur Gud, men ansåg inte sin jämlikhet med Gud något att strida för. Nej, han avstod från sin makt och härlighet och kom till jorden för att tjäna oss som en människa. Han levde som en av oss. Han gjorde sig ödmjuk och lydde Gud. Han var villig att dö – ja, dö på korset. Därför har Gud upphöjt honom till att bli härskare över hela universum. Ja, han har gjort honom till Gud igen, för att alla ska tillbe honom, både i himlen och på jorden och under jorden. Alla ska öppet bekänna att Jesus Kristus är Herre, så att Gud, vår far, blir ärad.

NLB

 

Kan du tänka dig att Gud kom till jorden som människa, för din och min skull. Han dog på korset för att du och jag skulle kunna komma inför Gud, få syndernas förlåtelse och läkedom till våra kroppar. Gud kan i och genom Jesus förlåta alla dina fel och brister, förlåta allt ont du har gjort, och rena dig från alla dina synder. Han kan och vill ta bort all sjukdom från din kropp.

 

Jesus har levt som människa fullt ut. Han har fått möta glädje, sorg, smärta, förtvivlan, ensamhet. Han vet att det är tufft att leva som människa. Han vet vad du och jag går igenom och han känner med dig.

 

Ibland kan vi människor bli så förtvivlade att vi kanske tänker att Gud inte fattar hur vi har det. Men Gud han förstår hur du har det, och han lider tillsammans med dig. Han vill leda dig genom dina svårigheter och sorg. Han har levt som människa i ca trettio år. Han vet hur det är att komma i puberteten, han vet hur det känns att bli övergiven, han vet hur det känns att förlora en nära vän och släkting. Han vet hur det känns när hela familjen vänder sig emot honom. Han vet vad du går igenom, och han vill hjälpa, styrka och upprätta dig.

 

Gud vill att du och jag ska leva som Jesus levde. Gud vill att du och jag ska ha samma inställning som Jesus hade. När jag säger att vi ska leva som Jesus gjorde så menar jag inte att vi ska gå klädd likadant, och gå i sandaler. Nej, det jag menar är att vi ska disciplinera oss att bli mer lik Jesus. Att vi ska ha sådan kärlek till folk att vi sätter andra före oss själva. Nu menar jag inte att du ska slita ut dig för att människor vill ha din hjälp.

 

Jesus valde att gå från himlen, från sin ställning som Gud, och han kom ned till jorden för att betjäna dig och mig. Vilken enorm kärlek Gud måste ha till oss,

 

I dagens bibelord så står det att Jesus är härskare över hela universum. Han är inte bara Herre i Sverige och i Uppsala. Han är Herre i varje liten och stor stad och by. Han är Herre på jorden och i rymden. Varje knä måste böjas och bekänna att Jesus är Herre. Varje ond ande måste böja sig för namnet Jesus och bekänna att han är Herre

 

Namnet Jesus är över alla namn. Namnet Jesus är över namnet alla namn som kan nämnas, som har nämnts och som kommer att nämnas. Namnet Jesus är över alla sjukdoms namn. Inget fall är för svart för Jesus. Han har redan betalat priset för mänsklighetens befrielse. Han har betalat priset för att du och jag ska få läkedom i hans namn.

 

 

I och med syndafallet så tappade människan allt Gud hade gett henne, och när Jesus dog och återuppstod så betalade han priset för att få tillbaka allt det människan förlorade genom syndafallet. Men nu har vi i och genom Jesus fått tillbaka allt det vi genom syndafallet förlorade.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0