KRAFT TANKAR OCH NÅD.

Joh 14:12 Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.

 

Jesus har sagt att du och jag ska göra samma gärningar som Jesus gjorde, och större gärningar ska vi göra.. Jesus botade sjuka drev ut onda andar, gjorde kraft gärningar och predikade det glada budskapet.

 

Rom 12:3 Ty i kraft av den nåd som jag har fått säger jag till var och en bland er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en

 

Jag tror vi ofta har svaga tankar om oss själva, nu menar jag inte att vi ska ha för höga tankar om oss själva, men vi ska inte heller ha för låga tankar om oss själva. Vi ska tänka rimliga tankar om oss själva.. Men vad jag menar är att vi ofta tänker: ”Inte ska väll jag be för sjuka, inte ska väll jag vara använd av Gud osv”

 

Nu menar jag inte att vi ska göra dessa saker i vår egen kraft. Nej, vi gör det i den helige andens kraft. Om du är frälst så har du den helige anden på din insida. Det var med den kraften som Gud uppväckte Jesus från det döda.

 

Apg 19:11-12 Gud gjorde ovanliga under genom Paulus händer, så att man till och med tog dukar och plagg som varit i beröring av hans hud och lade på de sjuka, och sjukdomarna lämnade dem och de onda andarna for ut.

 

Vad häftigt detta är. Att det kan finnas kraft att bota sjuka i dukar och plagg. Allt är möjligt för de som tror. Apostlarna hade verkligan fattat vad Jesus sade. De tog det Jesus hade lärt dem på allvar. Detta var större gärningar än vad Jesus gjorde. Och likadana gärningar gör många kyrkor runt om i världen i dag.

 

Om vi ser på Paulus liv och tjänst, då är det helt otroligt vad Gud uträttade genom honom. Och varför kunde Gud göra så mycket genom Paulus? Jo, för att han valde att tro på Jesus. Paulus trodde på Gud, och Gud gjorde undren och miraklen.

Om du och jag sätter vår tro till Gud så kan han göra mycket genom dig och mig. Bara vi är villiga och öppna för hans ledning

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009 http://helande.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0