AV NÅD

Apg 28:8-10 Men sammtidigt som vi var där, råkade Publius pappa ligga sjuk i feber och svår diaré. Paulus gick därför in och bad för mannen och lade sina händer på honom och botade honom. Efter detta kom alla sjuka människor på ön till Paulus och blev botade.
Nya Levande Bibeln

De under och tecken som Jesus gjorde då han levde so människa här på jorden, den upphörde inte då Jesus for upp till himlen. Nej, den fortsätter genom Jesus lärjungar här på jorden. Jesus gjorde människor friska genom Paulus händer. Det var inte Paulus häftiga och mäktiga kraft som gjorde de sjuka friska. Det var kraften i Jesus Kristus som gjorde dem friska.

Varför bad då Paulus för de sjuka så att de blev friska? Jo, han lydde bara vad Jesus hade befallt sina lärjungar att göra. Om du har tagit emot Jesus som din frälsare och Herre, då är du en lärjunge till Jesus, och då gäller missionsbefallningen även dig.

Men denna gång vill jag inte prata om missionsbefallningen, det får någon annan göra. Det jag vill prata om är vad Jesus kan och vill göra för dig. Jesus både kan och vill gölra dig frisk. Han vill låta sin helandekraft strömma genom dig och göra dig fullständigt frisk.

Men då kanske du tänker detta; "Jag är inte värd att Jesus gör mig frisk, jag är inte värd att han upprättar mitt liv, för jag har varit en sådan hämsk människa."

Ingen av oss är egentligen värd att få ta del av vad Jesus gjort för oss på golgata. Men genom Guds dyra nåd så kan du och jag få ta del av vad Jesus har gjort för oss. Jesus gav sig själv som ett offer i ditt och mitt ställe. Han tillät sig själv bli spikad upp på ett kors. Och han gjorde det för att du och jag skulle slippa gå evigt förlorad.

Jesus kan och vill ta bort sjukdom och smärta från din kropp, inte för att du är värd det, inte för att du är så duktig och häfftig. Men för att han älskar dig, för att han har omsorg om dig och mig. Jesus kan och vill ta bort sjukdom och smärta från din kropp. Han är svaret för hela mänskligheten, och han är svaret för dig och ditt liv.

Så ge inte upp när det gäller ditt helande. Fortsätt att tro, hoppas och bekänna vad ordet säger och vad ordet har lovat dig. Gud ger aldrig upp, därför ska inte heller du och jag göra det


© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0