LIVET TILLHÖR DIG

Ord 18:21 Tungan har makt över död och liv, den som gärna brukar den får äta dess frukt.


Gång på gång så påpekar Gud för oss i sitt ord att vi ska vakta vår tunga. Vad menar jag då med detta? Jo, vi ska vara noga med hur vi pratar. Ditt tal påverkar ditt liv mer än du tror.


Jag är övertygad om att ditt och mitt sätt att prata påverkar vår hälsa. Vi kan med andra ort tala ut sjukdom och skröplighet över oss själva. Om du gång på gång säger att du vet att du kommer bli sjuk under en viss period, och är övertygad i ditt hjärta om att det kommer bli så. Då är sannolikheten att du kommer bli sjuk just då mycket stor. Även om du i ditt hjärta är övertygad om att du kommer bli sjuk, tala inte ut det över dig själv. Tala istället vad Guds ord säger, Guds ord säger; ”Genom hans sår har ni blivit botade.”


5 Mos 30:19 Jag tar i dag himmel och jord till vittne mot er att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse. Välj då livet, för att du och dina efterkommande må leva,


Gud uppmanar oss här att välja livet. Du och jag har nämligen ett val, vi kan välja att välsigna eller förbannelse, vi kan välja liv eller död.


Nu menar jag inte att du har valt att vara sjuk. Men jag menar att Gud har get dig möjligheten att välja livet, och han uppmanar dig att välja livet.


Hur gör man du när man väljer livet? Jag tror att man väljer livet då man väljer att välsigna, när man väljer att tala bra och i enlighet med ordet. Så tala vad Gud säger om din hälsa, tala vad Gud säger om ditt liv. Gud säger att helande tillhör er, inte att det kommer att tillhöra, inte att det tillhör oss om vi har ruskigt tur med oss. Nej, han säger att livet tillhör oss, han säger att helande, befrielse och upprättelse tillhör oss.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0