BÖN FÖR VÄNNERNA

Jes 41:10 Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud.
Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand

Gång på gång så uppmar Gud oss i sitt ord att vi inte ska vara rädda. Han vill inte att du och jag ska vara rädd, och han säger till dig och mig att han har allt under kontroll. Jag vet att det ibland är befogat att vara rädd, jag vet att vi bara är människor, och att vi då och då blir rädd, och ibland är det helt förståligt och naturligt att vara rädd.

Men Gud vet att då du och jag är rädda, då fokuserar vi oss på faran, på det vi är rädda för, och inte på lösningen, lösningen är Jesus.

Jag satt i går och tittade på ett intressant program som handlade om hur människor reagerar i katastrofer. Det visade sig att över sjuttio fem procent av alla människor som var med om en katastrof, de tänkte inte logist. Det visade sig också att vi i stort sätt påverkas mycket av grupptrycket mitt under en pågående katastrof. 

Du och jag påverkas mer än vad vi tror av folket i vår omgivning. Därför är det viktigt att du umgås med de som tror på under och tecken. Att du umgås med de som lyfter upp dig, som lyfter din blick till Jesus, som uppmuntrar dig att inte ge upp. 

Nu menar jag inte att alla som blir rädda inte tänker logist. Men fruktan gör dig svag, fruktan får dig att se på omständigheterna runt omkring dig på ett helt annat sätt.

Gud vill inte att du ska vara rädd för vad din doktor just har sagt till dig. Gud vill att du istället ska lyfta din blick och se på Jesus. Det är ju faktist inte din doktor som har det sista ordet i din kamp mot sjukdomen, det är Gud som har det sista ordet. Och i bibeln kan vi läsa att Gud bara talar liv, hälsa, frid och läkedom över dig och din familj.

Även om du är svårt sjuk så kan du be för dina vänner. Har du någon gång tänkt på att Job bad för sina vänner, mitt i sitt eget elände. Detta gjorde att han själv blev välsignad. Jag är övertygad om att det kommer vara på samma sätt för dig och mig. Så be för dina vänner. Jag sa inte be åtta timmar om dagen, men du kanske kan be fem minuter om dagen för dina vänner?




© Jimmy Larsson Uppsala 2010



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0