JESUS I DAG

Matt 8:16-17 När det blev kväll, förde man till honom många besatta. Och han drev ut de onda andarna med ett ord och botade alla sjuka, för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja: Han tog på sig våra svagheter, och våra sjukdomar bar han.


I dagens bibelord kan vi läsa att människor kom med många sjuka till Jesus, och att Jesus botade alla som var sjuka. Det står inte att Jesus botade några få, det står inte heller att Jesus botade de lindrigaste sjukdomar. Nej, när Jesus botade de sjuka här, så botade han alla sjuka. Jag är övertygad om att Jesus här botade människor från både svåra och enklare sjukdomar. Men Jesus botade inte bara sjukdomar, han drev även ut onda andar.


Allt det som Jesus gjorde i detta kapitel, det både kan han och vill han göra för oss  i dag. Jesus älskar dig, och han älskar mig. Han vill att både du och jag ska må bra och ha det bra. Han vill ta bort sjukdom och smärta från våra kroppar. Han både vill och kan göra oss friska i dag.


Jesus var en ganska känd man, men vad var det han var känd för? Jo, han var känd för att bota de som var sjuka, och för att han kunde driva ut onda andar. Jesus vill vara känd för detta i dag, han vill att du och jag ska känna honom som Herren vår läkare och Herren vår befriare.  Ett av Guds förbunds namn är "Jag är Herren din läkare".


När det gäller helande så kan vi ibland få stå i tro under en längre period för att bli helade. Jag vet inte varför det är så. Men jag vet att Jesus både vill och kan göra mig frisk, jag vet att så länge som jag inte givit upp så finns det hopp.


Vi vet alla att livet kan vara tufft och orättvist. Men Gud har inte lovat oss att vi ska glida genom livet. Vi kan ha det tufft, vi kan gå genom stormar i livet. Glöm aldrig detta, Gud är alltid med dig, han kommer aldrig att lämna dig.
Han går med oss genom elden, han går med oss genom strömmar av vatten. Vi kanske inte ser eller känner hans närvaro, men han är ändå alltid där.


© Jimmy Larsson Uppsala 2010




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0