FÖRLÅTELSE ELLER HÄMND

Ord 23:17 Låt inte ditt hjärta avundas syndare. Utan sträva alltid efter Herrens fruktan.


Gud vill att du och jag ska kämpa till att leva nära Gud, och leva som han lär oss att leva. Gud uppmanar oss här att inte vara avundsjuka på syndaren. Du och jag kan inte tänka att vi kan synda för att dut går bra för en människa även om han eller hon inte lever för Jesus.


Ord 24:28-29 Vittna inte mot din nästa utan orsak, inte vill du bedra någon med dina läppar? Säg inte: "Vad han har gjort mot mig skall jag göra mot honom, jag skall ge var och en vad han förtjänar.."


Gud har inte gett dig och mig rätten till att hämnas mot någon eller ge igen. Han har snarare befallt oss att förlåta varandra och gå vidare i livet. Vi kan som kristna inte leva ett hämnd lystet liv, för om alla ska hämnas på varandra, hur skall då detta sluta? Om vi istället förlåter och går vidare, då är detta ett vittnesbörd för de som inte tror på Jesus.


Du och jag mår inte bra av att vara full av hat och bitterhet. Vi mår inte bara av att alltid vilja hämnas eller ställa till besvär för andra. Du kanske tycker det är roligt för stunden. Men i längden så kommer du inte må bra av detta.


Helande kan vara något som Gud gör steg för steg i din kropp. Det är då mycket viktigt att du inte bär på hat och bitterhet. Det är då viktigt att du inte syndar, utan lever ett helgat liv för Jesus. Synd och bitterhet och hat öppnar dörren för djävulen att attackera dig med sjukdom och smärta med mera.


© Jimmy Larsson Uppsala 1999-209 http://helande.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0