MAT OCH HÄLSA

Luk 18:35-43 När Jesus närmade sig Jeriko, satt en blind man vid vägen och tiggde. Han hörde folk gå förbi och frågade vad som stod på. Man talade om för honom att det var Jesus från Nasaret som gick förbi, och då ropade han: "Jesus, Davids son, förbarma dig över mig!" De som gick främst sade åt honom att tiga, men han ropade bara ännu mer: "Davids son, förbarma dig över mig!" Jesus stannade och befallde att mannen skulle ledas fram till honom. När han kom frågade Jesus: "Vad vill du att jag skall göra för dig?" Han svarade: "Herre, gör så att jag kan se." Jesus sade till honom: "Du får din syn. Din tro har frälst dig." Genast kunde han se, och han följde Jesus och prisade Gud. Och allt folket som såg det prisade Gud.

 

Ibland behöver du och jag göra som den här mannen, ropa till Gud från ditt hjärta om hjälp från honom, han hör dig, han vill och kan hjälpa dig. Men nu menar jag inte att du ska vråla högt i din lägenhet så att du blir vräkt. Men ett rop om hjälp kan ändå komma upp från ditt hjärta.

 

När jag läser bibeln så försöker jag leva mig in i vad som hände i de berättelser som jag läser om. Kan du försöka tänka dig in i denna mannens situation. Han ser inget, men han märker att något ovanligt händer, han märker att det är någonting ovanligt på gång. Naturligtvis frågar han vad som händer, och han får reda på att det är Jesus som besöker deras stad.

 

När mannen får reda på att det är Jesus som kommit till deras stad så börjar han ropa högt om hjälp. Han hade hört talas om de under och tecken som Jesus gjort, och han ropar högt till Jesus om hjälp. Hans höga rop irriterar folket, ropet gör de generade, jag de till och med skäms för den blinde mannen. Men mannen ropar ännu högre. Han visste att bara han får tag på Jesus så kommer han att bli frisk, så kommer han att få sin syn.

 

När mannen ropat högt flera gånger så kallar Jesus honom till sig, och Jesus gör ett mirakel för honom.

 

Jag tror vi kan ha denna mannen som ett föredöme i vårt liv. Gud vill inte att du och jag skall skämmas för vår livssituation. Jesus vill möta oss i den livssituation som vi befinner oss i, han vill och han kan möta oss och fylla våra behov

 

Om du aldrig har tagit ett steg närmare Gud, då vill jag uppmana dig att ta ett steg närmare honom. Om du tar ett litet steg närmare Gud, då tar han ett stort steg närmare dig.

 

Jesus älskar dig, han har omsorg om dig. Jesus botade denna mannen från att vara blind. Och Gud vill möta dina behov. Han vill inte bara ge dig mat för dagen, han vill hela dig också.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0