UNDER OCH TECKEN

Joh 4:46-53 Så kom han tillbaka till Kana i Galileen, där han hade gjort vattnet till vin. En man i kunglig tjänst hade en son som låg sjuk i Kapernaum. När han hörde att Jesus hade kommit från Judeen till Galileen, gick han till honom och bad att han skulle komma ner och bota hans son som låg för döden. Jesus sade till honom: "Om ni inte ser tecken och under, tror ni inte." Mannen sade till honom: "Herre, kom ner innan mitt barn dör!" Jesus svarade: "Gå, din son lever." Då trodde mannen det ord som Jesus sade till honom och gick. Och medan han ännu var på väg, möttes han av sina tjänare som sade att hans son levde. Han frågade vid vilken timme han hade blivit bättre. De svarade: "I går vid sjunde timmen lämnade febern honom." Då förstod fadern att det hade hänt just den timme då Jesus hade sagt till honom: "Din son lever." Och han själv och hela hans familj kom till tro.

 

Detta under var ett utav de första under som Jesus gjorde, det första under han gjorde var att han gjorde vatten till vin,

 

När Jesus botade sjuka så gjorde han det på flera olika sätt. Ibland lade han händerna på de sjuka och de blev friska, men ibland gjorde han som här, han talade, och den sjuke blev frisk.

 

Mannen som kom till Jesus, han visste av hela sitt hjärta att Jesus kunde och ville göra hans son frisk. Men han hade planerat att Jesus skulle följa med honom hem. Det jag tycker är intressant här är att mannen inte diskuterar med Jesus, han försöker inte enträget att få Jesus hem till honom. Han tror av hela sitt hjärta på det Jesus säger. Och det Jesus säger är; ”Gå din son lever”

 

Jag har flera gånger förut skrivit att Gud inte har anseende till person, och det finns ingen förändring hos Jesus, det finns ingen förändring hos våran Gud. Den Gud som gjorde under och tecken på nya testamentets tid, han är samma Gud i dag, han gör under och tecken i dag.

 

I går satt jag och tittade på kanal 10, en kristen svensk tv kanal (det var Birger Skoglunds program jag tittade på). Där berättade en kvinna från en utav landets pingst kyrkor hur Gud botade henne från fel på sin rygg, och från allergi mot laktos och gluten. Jag tycker det är helt underbart att lyssna till vittnesbörd om hur Gud tagit bort sjukdom och smärta från sitt folk. Jag tror vi är på väg in i en tid då Gud helar och upprättar sitt folk.

 

Om du står i tro för ett mirakel, då vill jag uppmuntra dig att läsa om de under som Jesus gör i andra människors liv. Tacka Gud och prisa honom för vad han gör i andra människors liv. Bli inte sur och avundsjuk, tänk inte; ”Varför händer det inte mig” utan gläd dig med dina syskon i Herren som blir botade, befriade och upprättade.

 

Gud har inte glömt bort dig. Han älskar dig och han både vill och kan göra dig frisk.

 

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0