AUKTORITET

 

Matt 8:5:13 Då Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer * fram och bad honom: "Herre, min tjänare ligger lam där hemma och har svåra plågor." Jesus frågade honom: "Skall då jag komma och bota honom?" Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk. Också jag är en man som står under andras befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det." När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem som följde honom: "Amen säger jag er: I Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro. Jag säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder." Till officeren sade Jesus: "Gå, som du tror skall det ske dig." Och i samma ögonblick blev hans tjänare frisk.


Jesus är alltid villig att bota sjuka. När denna officer kom och berättade att han hade en lam tjänare hemma så tvekade inte Jesus. Han frågade omedelbart om han skulle bota den lame.


Jesus är likadan idag. Han frågar dig idag om du vill att han ska göra dig frisk. Jesus hjärta går verkligen ut till sjuka och utsatta människor. Han vill bota den sjuke, ge den hemlöse ett hem, klä de som inte har kläder och ge mat åt de hungriga.

Officeren visste vilken auktoritet Jesus hade. Officeren var en man med auktoritet och som stod under auktoritet, han visste hur auktoritet fungerade. Han hade sett hur Jesus kastade ut demoner och botade sjuka. Och han förstod att det var auktoritet Jesus hade.

Jesus har samma auktoritet över sjukdom idag. Han vill och kan göra dig.

© COPYRIGHT JIMMY LARSSON http://helande.blogg.se/ 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0