PROKLAMERA ORDET.

Matt 7:25-27 Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort."


När jag läser detta bibelord så brukar jag tänka på sagan om de tre grisarna. Två av grisarna var lata och ville hellre roa sig än att bygga ett stadigt hus. Den tredje jobbade rejält för att få ett hus som skulle hålla stormar.


Tyvärr så ser det ut på liknande sätt i många kristnas liv. De prioriterar att roa sig före att bygga sitt liv tillsammans med Jesus.


Detta bibelord är en direkt varning till oss att vara noga med hur vi bygger vårt liv. Att vi ska bygga vårt liv på ordet. Hur gör man då det? Jo man fyller sig dagligen med ordet, och man lever så som ordet lär oss att leva. När stormen till sist kommer mot oss, om vi då byggt vårt liv på klippan, då kommer vi hålla ut i stormen.


När du och jag möter sjukdom i vårt liv eller nära anhörigas liv, då kan det vara en rejäl storm vi måste ta oss igenom. Vi kanske till och med upplever att vi håller på att förgås. Men om du och jag grundar vårt liv på klippan, så kan det blåsa och storma runt omkring oss utan att vi rubbas i vår tro på Gud. Vist kan tvivel slå mot våra sinnen, men då är det viktigt att vi bestämmer oss för att proklamera ordet.



© COPYRIGHT JIMMY LARSSON http://helande.blogg.se/ 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0