TRO PÅ GUD

Rom 4:18-22 När Gud lovade Abraham att han skulle bli far till många folk, trodde Abraham på Gud, trots att det mänskligt sätt inte fanns något hopp om att han skulle kunna bli det. Men Gud hade sagt: "Dina efterkommande ska bli omöjliga att räkna." Därför fortsatte Abraham att tro, trots att han var omkring 100 år gammal och svag i sin kropp, och trots att hans fru Sara aldrig hade kunnat få barn och nu var alldeles för gammal. Nej, Abraham tvivlade aldrig på Guds löfte, för hans tro gav honom styrka, och han ärade Gud. Han var helt övertygad om att Gud kan göra vad som helst som han lovat, och därför räknades han som skuldfri inför Gud.


När jag idag sitter och läser dagens bibeltext så fastnar jag för speciellt en mening: för hans tro gav honom styrka." Gud gav Abraham styrka genom hans tro. Tron på att Gud skulle hålla det han hade lovat, det gav Abraham styrka och övertygelse om att han till sist skulle få den son som Gud en gång hade lovat.


När vi läser om Abrahams liv så kan vi knappast påstå att hans liv var en dans på rosor. Inte heller kan vi se detta då vi läser om andra bibliska hjältar, som tex Josef, Kung David, Paulus. Ja listan kan göras lång. Men vad var likheten mellan dessa personer? Jo, de hade lärt känna Gud, de visste att Gud skulle hålla det han hade lovat dem.


Har du någon gång önskat att du hade haft en sådan tro, en sådan förtröstan som Abraham, eller Josef? Svaret på varför de hade så stark tro är egentligen ganska enkelt. De kände Gud, de hade lärt känna Gud, de visste vem han var och hur han var. De visste vilken karaktär Gud hade för de hade lärt känna Gud.


Du kan lära känna Gud idag, du kan läka dig vem han är och hur han är genom att umgås med honom och genom att studera hans ord.


När du lär känna Gud så kommer du se att det är hans vilja att ta bort sjukdom och plåga från din kropp. Gud vill inte att du ska vara sjuk, han vill att du ska må bra och lyckas i livet.


I ett av Paulus brev så talar han om en törnetagg i köttet, en ängel från djävulen som slår honom. Just i detta bibelställe så står det inte att det är sjukdom han talar om. Personligen så tror jag att denna törnetagg i köttet är förföljelse som plågar honom. Och varför drabbar Paulus av denna förföljelse? Jo för att han inte ska få högmod. Det skriver han själv i ett av sina brev.


Abraham är väll verkligen ett av våra bästa föredömen Trots att allt verkade kört i det mänskliga så trodde han ändå på Gud. Om du läser i Herbeerbrevets elfte kapitel så kan du läsa vad tro är, tro är en övertygelse. Med andra ord var Abraham övertygad om att Gud skulle ge honom det som han hade lovet, nämligen en son.


Gud kan och vill vända din hopplösa mörjasituation till ett ljust hopp. Han är mäktig att göra vad han vill. Glöm aldrig att Gud är mäktig att göra precis vad han vill göra. Och Gud skulle aldrig lova dig en sak som han sedan inte skulle uppfylla.


Gud har lovat dig helade, han har lovat dig att han ska ta bort sjukdom och plåga från din kropp. Han har lovat dig att han ska ge dig vad ditt hjärta begär.


Du kan i frimodighet komma inför Gud och be honom att ta bort sjukdom från din kropp.


Om du studerar evangeliemun då Jesus botar sjuka och driver ut demoner. Ser du ett enda ställe då Jesus säger att han inte bryr sig? Ser du något ställe då han vägrar att bota en sjuk? Nej, inte ett enda ställe i bibeln säger detta. Men han uppmuntrar människor att tro, han uppmuntrar människor att sträcka sig ut efter honom, han uppmuntrar folket att vägra ge upp.


Jag vill påminna dig om vad jag skrev för någon dag sedan. Då skrev jag följande: "Det är alltid för tidigt att ge upp." Och "Det är aldrig för sent att börja kämpa."


Du kanske befinner dig i en hopplös situation. Du kanske inte har mat hemma till barnen, eller kanske du inte kan betala dina räkningar. Men om du förlitar dig på Gud, och ber honom om hjälp, om du lägger allt i hans händer, och låter honom ta hand om dig, då kommer han hjälpa dig.


Nu menar jag inte att du ska lämna dina räkningar vind för våg, men att du ska förtrösta på Gud. Till sist vill jag berätta ett vittnesbörd.


Jag gick på en bibelskola mellan åren 1996-1997. Vid minst ett tillfälle hade jag ingen mat i kylskåp eller skafferiet. Då öppnade jag först kylen och befallde kylen att fylla sig med mat, jag gjorde samma sak med skafferiet. Ca tre timmar senare hade jag fått över nio hundra kronor i gåva.


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON http://helande.blogg.se 1999-2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0