GUD ÄR PÅ DIN SIDA

Rom 8:31-33 Vad drar vi då för slutsatts av detta? Jo, att om Gud är på vår sida, spelar det ingen roll vem som är emot oss. Gud skonade ju inte ens sin egen son, utan utelämnade honom för att hjälpa oss alla. Skulle han då inte vara beredd att skänka oss allt annat också tillsammans med honom? Om någon anklagar oss som tackat ja till Guds inbjudan att få tillhöra honom, vad spelar det för roll? Gud själv har ju förklarat oss skuldfria inför honom.

Har du någon gång tänkt på vad som egentligen står här? Det står att Gud är på din sida. Är Jesus din Herre? Är Jesus du tjänar? Detta bibelord handlar inte bara om en liten sak, hela bibelordet handlar väll hela ditt liv?
 

Gud är verkligen en Gud som är beredd på att skänka dig allt med honom. Han är ingen Gud som lurar skjortan av dig. Han är inte en Gud som lovar en sak och ger en annan sak. Han är en rättvis Gud, som håller vad han lovat.

Paulus som är detta brevets författare ställer dig en fråga här. Han frågar dig: "Skulle då inte Gud ge dig allt det andra också med honom?" Svaret är glaskart JA! Gud vill ge dig allt du behöver. Han vill förlåta dig för alla tokiga och elaka saker du sagt och gjort. Han vill ta bort sjukdom från din kropp.
 

Det som är så underbart med Jesus är att han inte bara säger; "Ja, jag vill hela dig." Han både vill och kan det, och han gör det också. Så gott som att doktorer på ett sjukhus vill hjälpa den som är sjuk att bli frisk. Kanske kan de inte alltid hjälpa alla, men många kan det hjälpa. Men den Gud som du och jag följer är häftigare och mäktigare än alla läkare. Den Gud som du läser om just nu är en Gud som både vill och kan ta bort sjukdom.
 

Jesus kan och vill göra dig frisk just nu. Det finns ingen tvekan om att han vill och kan göra det just nu. Ibland ger vi kristna upp efter halva vägen. Jag brukar på mina bloggar ge ett citat. Citatet lyder så här: "Vägen till ditt mirakel är en resa, resan börjar vid hoppet om att få sitt mirakel, och resan slut destination är när du tagit emot ditt mirakel".
 

Det finns två typer av helande (helande = Gud tar bort sjukdom)

  1. Snabbt helande.

Ett snabbt helande är oftast ganska ovanligt. Vist är de underbara då de sker, och oftast är det dessa helanden vi hör och läser om att människor upplevt. Ofta ger vi kanske upp om vi inte blir helade någon sekund efter att vi fått förbön. Men det borde vi absolut inte göra. Se på Abraham, Gud lovade honom en son, fick han Isak efter nio månader? Nej! Det tog tjugo fem år innan han fick vad Gud lovat honom.
 

    2 Långsamt helande.

Detta är det vanligaste typen av helande. Det är att helandet kommer steg för steg. Här tror jag vi är otåliga många gånger. Om du fått förbön om helande och inte ser något resultat. Då vill jag utmana dig. Börja tacka Gud för att han get dig ditt helande.
I Mark 11:24 står det att vi ska tro att vi redan fått det vi bett till Gud om. I det andliga har vi fått det, men vi kanske inte ser det med våra fysiska ögon. Är det då tid att ge upp om vi inte ser eller hör eller känner vårt helande omedelbart?

Hebr 11:6 Fortsätt därför att göra allt detta med samma iver, så att Gud en dag kan uppfylla ert hopp och rädda er för evigt.

Gud vill att du ska tjäna honom av hela ditt hjärta. Han vill inte att du ska trappa ned dit böneliv och bibelläsande. Han vill att du ska älska honom lika ivrigt och följa honom med samma iver som du gjorde då Jesus var nummer ett i ditt liv. Nu kanske Jesus är nummer ett i ditt liv, det är underbart.

Gud vill att du ska vara brinnande och ivrig när det gäller ditt mirakel.  Minns du berättelsen om de två blinda männen som gick efter Jesus och skrek för full hals. De viste att Jesus kunde göra dem frisk. Och de nöjde sig inte med mer än att Jesus gav dem det de ville ha.

Minns du liknelsen om den envisa änkan som krävde sin rätt inför en elak och snål dommare? Hon hade beslutat sig för att få det som hon hade rätt till. Gud är en god och rättfärdig dommare. Han vill ge dig helande, och helande är din rättighet.

Så när det gäller helande, ge inte upp. oavsett vad som händer i ditt liv, så backa aldrig. Om du har den inställningen så kommer du så mycket längre i ditt liv med Gud.

Det är inte satan som har besegrat dig, det är Jesus som har besegrat djävulen, och den totala segern Jesus van över satan och alla demoner, den segern har Jesus gett dig.

Det är inte ormen (satan) som ska trampa på ditt huvud, det är du som ska trampa på ormens huvud.

Gud har gett dig segern på golgata som gåva, använd den segern och praklamera den över dig, din familj och ditt liv. Låt inte dina känslor bestämma vad det är för någon dag idag. Det är inte tisdag idag, det är en seger dag.

Nu menar jag inte att du ska bränna ut dig. Men jag menar att du ska hålla tron och hoppet brinnande i ditt liv.

Så länge som du inte ger upp så finns det hopp. Har du tappat hoppet så behöver du ropa till Gud om hjälp, du behöver börja be mer, även om det känns som du tuggar sand. Glöm aldrig att sannibngen är inte vad dina känslor säger att det är, sanningen är det Jesus säger.

Jag minns en sång som är några år gammal
Gud är på min sida vem kan vara emot mig
Jag sjunger och jublar varge dag, jag låter inget trycka ned mig
Jag sjunger och jublar varge dag, för Jesus har vunnit seger.

Jag är ett tempel åt Gud och Den Helige Anden
Samma ande som uppväckte Jesus bor i mig nu

Slut sitat

Vist kan livet vara tufft och elendigt. Men offtast har vi ett val. Vi kan välja att deppa och vara lessna, och bara stirra på elendet, eller vi kan välja att prisa Gud oavsett vad som kommer emot oss. En sak som jag tidigt lärde mig som kristen var att inte lyssna på känslorna. Dina känslor kanse säger "Stanna hemma och slappa" på söndags morgonon. Men du och jag behöver gå till församlingen på söndagarna, vi behöver få andlig mat, vi behöver få gemenskap med andra, vi behöver prisa Gud och uppmuntra andra.



 

© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0