JAG TROR, DÄRFÖR LEVER JAG

Romarebrevet 4:18 När Gud lovade Abraham att han skulle bli far till många folk, trodde Abraham på Gud, trots att det mänskligt sätt inte fanns något hopp om att han skulle kunna bli det. Men Gud hade sagt: "Dina efterkommande ska bli omöjliga att räkna." Därför fortsatte Abraham att tro, trots att han var omkring 100 år gammal och svag i sin kropp, och trotts att hans fru Sara aldrig kunnat få barn och nu var alldeles för gammal, Nej, Abraham tvivlade aldrig på Guds löfte, för hans tro gav honom styrka, och han ärade Gud.

Nya levande bibeln.


Abraham är verkligen en mönster person som du och jag kan se upp till. Som du och jag kan titta på, och anstränga oss efter att leva på det sättet som han levde. Nu menar jag inte att du ska tälta i trädgården resten av livet. Men jag menar att du kan titta på hur Abraham levde. Han trodde på Gud. Han visste att Gud alltid gjorde som han hade lovat.


Någonting som jag stannar upp vid i dag när jag läser om Abraham är där det står så här: För hans tro gav honom styrka." Är inte ganska underbart, hans tro gav honom styrka.


För dig som inte varit kristen så länge vill jag förklara på ett enkelt sätt vad tro är. Hebreerbrevet säger att tro är en övertygelse. Om någon frågar mig om jag tror på Gud, då kan jag svara att jag vet att han finns, det är en övertygelse som jag har. Denna övertygelse kallar Gud för tro. Jag är övertygad om att Jesus är Guds son, detta är tro.


Det är så för dig och mig i dag. Vår tro ger oss styrka. Det är ingen som bara faller ned från himlen, det är inte något du får när du trycker på en knapp. Nej, tro är en livsstil. Och när du och jag lever den livsstilen, då får vi styrka genom vår egen tro. Inte genom min fasters tro, inte genom mormor och farmors tro. Nej, min egen tro ger mig styrka. Det är så för dig också. Din tro ger dig styrka.


Abraham var övertygad om att Gud skulle ge honom en son. Han var så övertygad att han visste att Gud skulle ge honom ett barn.


Gud har gett dig och mig löfte om helande, bönesvar, ett barn, kanske en man eller fru. Men glöm då aldrig att Gud alltid håller sina löften. Så länge du och jag inte ger upp så finns det hopp.


Jag brukar i denna blogg berätta om vad Gud gjort för mig, att han gång på gång bokstavligen räddat mig från döden. Och det är verkligen sant, han har gjort det gång på gång. Genom dessa snart femton år som jag varit svårt sjuk i en stor utbredd tumör sjukdom så har människor frågat mig: "Hur orkar du?" "Var får du all kraft från?" Det enda svaret jag kan ge är att tron på Jesus ger mig kraft. Jag lever idag på grund av tron på Jesus. Jag är stark i dag på grund av att jag varit övertygad om att jag ska leva i morgon. Så tron på Jesus har gett mig styrka, tron som det namnet skänker har gjort mig stark och uthållig (Apg 3:16)


Gud är samma Gud för dig som har är för mig. Allt han har gjort för mig det vill och kan han göra för dig. Gud är herren min läkare. Han har helat mig många gånger. Gud vill vara din läkare också, han vill ge dig styrka att gå vidare, han vill ta bort sjukdom i från din kropp. För han är en Gud som ta bort sjukdom.


Så ge inte upp!

Titta på Jesus. Och sluta inte titta på honom för än din sjukdom är borta från din kropp. Och när sjukdomen är borta, fortsätt se på Jesus. Och var en som berättar för dina vänner vad Jesus gjort för dig. Vågar du berätta för dina vänner vad Jesus gjort för dig? Att han tagit bort sjukdom ifrån dig, och att han gett dig styrka och glädje. Det du berättar om Gud för andra, det kan hjälpa din vän att tro på Gud, att bli fri från sin sjukdom, och kanske till sist bli en levande kristen.




© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009



 


Kommentarer
Postat av: MagnusL

Jag gillar din överskrift "Jag tror, därför lever jag". Tro som en livskraft. Alla får väl trosprövningar, men jag har stor respekt för människor som du som går igenom sjukdomsprövning med segerbanéret rest i tro på vår Herre och Frälsare. Jag vill tro att prövningar i alla former är som när smeden gjuter någonting. Järnämnet måste värmas knackas formas och kylas. I mitt liv nu har jag bestämt mig för, satt min tro till,att klara utmaningen "en svensk klassiker".Mitt sätt att visa Gud min längtan att växa i tro. Det är väldigt lätt att ge upp på vägen men genom att kämpa vidare ha blicken fäst på Jesus, så är allt möjligt. Hans namn till ära. När sen målet (förhoppningsvis) är nått. Växer man. Och jag vill tro att all utmaning föder tro. Och all tro kan Gud använda.

2009-05-11 @ 21:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0