JESUS GER LIV

Mark 5:21-24 När Jesus åkt tillbaka till andra sidan sjön, samlades mycket folk omkring honom. Och medan han var där på stranden, kom en synagogsföreståndare som hete Jairos dit. Så fort Jairos fick syn på Jesus, föll han förtvivlat ned framför honom och sa. "Min lilla flicka håller på att dö, jag ber dig, kom och lägg händerna på henne så att hon blir frisk igen." Och Jesus gick genast med honom, följt av mycket folk som trängde på från alla håll.


Denna man som var en synagogsföreståndare hade säkert hört mycket gott om Jesus. Han hade säkert hört berättelser om hur Jesus gjort sjuka friska, och hur han fick liv i de döda igen. Han var övertygad om att Jesus kunde ge livet tillbaka till hans dotter.


Jesus har inte förändrats. Han älskar dig och han vill göra dig frisk. Han vill ta bort sjukdom och handikapp från din kropp. Kanske har du en vän eller familjemedlem som är svårt sjuk, Jesus vill hela den personen. När du sitter och läser bibeln så kan du se att Jesus aldrig sade Nej till någon som ville bli frisk. Och de som kom till Jesus med de sjuka, eller med sina sjukdomar, de visste att Jesus kunde göra de friska. När du kommer till Jesus så både vill och kan han ta bort sjukdom och plåga från din kropp.


Mark 5:35-37 Medan Jesus fortfarande talade med kvinnan, kom det en budbärare från Jairos hus och meddelade pappan. "Din lilla flicka är död, det är ingen idee att du stör mästaren längre." men Jesus brydde sig inte om deras ord, utan sa till Jairus "Var inte rädd! Forsätt bara tro.


Du kanske just nu står mitt inne i en hopplös situation. Kanske har din doktor på sjukhuset sagt att du inte kommer leva till hösten, eller kanske någon i din familj är svårt sjuk. Då vill jag uppmuntra dig att läsa min berättelse om vad Jesus gjort för mig. Jag var vid slutet av livet, min doktor sa åt mig att förbereda min begravning, men Jesus tog mig bokstavligen ut från döden, han gav mig överflöd av liv.


Jesus är mycket större än alla doktorer och sjuksköterskor. Det är han som har sista ordet när det gäller din sjukdom och din smärta, och han säger till dig "Var inte rädd! tro bara!" Gud vill inte att du ska vara rädd, Gud vill inte att du ska vara sjuk. Han vill ta bort sjukdom ifrån din kropp. Han vill förlåta alla dina synder. Men det är du som måste besluta dig för om du vill ha den Jesus jag talar om i ditt liv.


Mark. 5:38 När de kom fram till Jairos hem, såg Jesus att huset var fullt av människor som grät och klagade högljut, och han gick in till dem och sa. "Varför gråter ni och är så upprörda?" "Flickan är inte död, hon sover bara!" Då hånskrattade de åt honom, men han körde ut dem allihop och tog med sig flickans mamma och pappa och sina tre efterföljare och gick in i rummet där flickan låg. Så tog han flickan i handen och sade till henne. "Talita koum" (Det betyder: lilla flicka, jag säger dig ställ dig upp) Och flickan, som var tolv år gammal, reste sig upp och började gå omkring. Hennes föräldrar gapade av förvåning. Men Jesus förbjöd dem att berätta för någon vad som hade hänt. Sedan sa han åt dem att ge flickan något att äta.


Är inte detta helt underbart. Till och med döden kunde Jesus bestämma över. Flickan var verkligen död, det fanns inget liv i henne. Men Jesus sa bara en mening så blev flickan levande igen.


Inget fall är för svårt för Jesus. När Jesus dog på korset så bar han din och min sjukdom. Han plågades när han hängde på korset och väntade på att dö. Han led för att du skulle kunna bli frisk. Han plågades för att dina synder skulle bli förlåtna.


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0