KASTA DIG PÅ GUD

Ps 107:19-20 Då ropade de till Herren i sin nöd, och han hjälpte dem ur deras trångmål (Problem / nöd). Han gav en befallning och botade dem och räddade dem från graven (från att dö)


Ibland måste du och jag göra som detta folk gjorde när de bodde i öknen. De började be till Gud om hjälp. Och de bad ingen stilla fridfull bön, de kastade sig på Gud, de var desperata. Ibland behöver du och jag ha den inställningen, vi behöver bokstavligen kasta oss på Gud, och vägra släppa taget förrän vi fått det vi ber honom om.


Jag har flera gånger varit i jobbiga situationer. Då har jag beslutat mig att gå in i mitt rum och be till Gud. Jag beslutade mig för att stanna där och be till Gud, ända tills han ger mig bönesvar, eller tills han ger mig ett löfte i bibeln på att han kommer ta hand om min eländiga situation, och vända det till ljus. Varje gång jag beslutat mig för detta så har Gud hjälpt mig, han har gett mg bönesvar.


Jag tror att du och jag behöver göra så ofta. Gud gillar att vi förlitar oss på att Gud kommer ta hand om vår hopplösa situation, och vända det till hopp, ljus och glädje.


Minns du kvinnan med blodsjukdommen som Jesus helade? Du kan läsa om henne i Matteus evangelium kapitel nio. Hon förlitade sig på Gud. Hon tänkte så här: "Jag ska röra vid Jesus kläder, och då jag gör det så kommer jag bli frisk" Hon var inte rädd för att göra bort sig. Om folket hade förstått att hon hade en blodsjukdom, då hade de dödat henne. Så såg det samhället ut för två tusen år sedan. Men hon hade egentligen inget att förlora. Har du det?


Vi behöver göra som dessa människor lite oftare, vara beträdda på att betala ett pris för att få vårt helande. Att inte skämmas för vår tro.



Ps 118:17 Jag ska inte dö utan leva och förkunna Herrens gärningar.


Tidigare så har jag skrivit en del om att bekänna Guds ord över sig själv och över sin situation. Detta är ett perfekt ord att använda sig av i denna dagliga bekännelse.


Jag har tidigare skrivit att Ordet säger att vi är helade. Vi kanske inte ser det här och nu, men det är en andlig verklighet. Vi ser inte den andliga världen, men ändå finns den. Vi kanske inte ser eller känner vårt helande här och nu, men ändå så finns den här och nu.


Gud vill hela dig, jag tror att han kommer att göra det, bara du inte ger upp. Så släpp din egen egenhet, du kan inte ta bort sjukdomar i din egen kraft. Vissa sjukdomar kan din kropp ta hand om, bara du äter, sover, lever på rätt sätt. Och ibland tror jag Gud kan säga åt oss, börja leva på ett annat sätt så botar jag dig. Börja äta rätt, motionera rätt, sova rätt.


Vissa av oss som sover för mycket kan bli sjuk av det, och då kanske de sover ännu mer för att de tror att de sover för lite. Sova gör man 6-8 timmar.


Har du svårt att sova på nätterna så kan du börja planera kvällen lite annorlunda. Du kan tex göra följande.


  • Släck starka lampor, Tv och Dator 30-60 minuter före du planerat att lägga dig.


  • Ät inte kvällsmål precis före du lägger dig. Då höjs blodsockret och du blir piggare.


  • Försök sitta och varva ned före du lägger dig. Detta är ett utmärkt tillfälle för att prata med Jesus om dagen som varit, eller så pratar du med din man/fru


Gud säger i sitt ord att din kropp är DHAs (den helige anden) tempel. Och att du ska vårda detta tempel och ta hand om det. Detta ord är mycket allvarligt. Vissa av oss tar inte hand om vårt tempel, vissa av oss tränar för mycket, för lite, vissa äter för mycket eller för lite. Vissa struntar i att ta hand om sin kropp. Och detta behagar inte Gud. Men Gud ser faktiskt till ditt hjärta, till din livssituation. Han ser om du försöker eller om du bara struntar att ta hand om din kropp.


Jag tror att många sjukdomar beror på att vi misshandlar vår kropp. Och att vi inte vet hur vi ska ta hand om den.


Jag vet att inte alla sjukdomar beror på detta. Jag har själv en sjukdom som inte beror på detta. Men Gud har genom ett mirakel låtit mig överleva, och mina läkare häpnar över hur bra jag egentligen mår.


© COPYRIGHT JIMMY LARSSON 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0