HAN VET VEM DU ÄR

Joh 4:1-30 När Jesus fick veta att fariseerna hade hört att han vann fler lärjungar och döpte fler än Johannes - men det var inte Jesus själv utan hans lärjungar som döpte - lämnade han Judeen och vände tillbaka till Galileen. Han måste då ta vägen genom Samarien och kom till en samaritisk stad som heter Sykar, nära det jordstycke som Jakob hade gett åt sin son Josef. Där fanns Jakobs brunn. Eftersom Jesus var trött av vandringen, satte han sig där vid brunnen. Det var omkring sjätte timmen. Då kom en samaritisk kvinna för att hämta vatten. Jesus sade till henne: "Ge mig att dricka." Hans lärjungar hade gått in i staden för att köpa mat. Den samaritiska kvinnan sade till honom: "Hur kan du som är jude be mig, en samaritisk kvinna, om något att dricka?" - Judarna umgås inte med samariterna. - Jesus svarade henne: "Om du kände till Guds gåva och vem det är som säger till dig: Ge mig att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten." Hon sade: "Herre, inte ens en skopa har du, och brunnen är djup. Varifrån får du då det levande vattnet? Inte är väl du förmer än vår fader Jakob, som gav oss brunnen och själv drack ur den, liksom hans söner och hans boskap?" Jesus svarade henne: "Var och en som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv." Kvinnan sade till honom: "Herre, ge mig det vattnet, så att jag inte blir törstig och behöver gå hit och hämta vatten." Han sade: "Gå och hämta din man och kom hit!" Kvinnan svarade: "Jag har ingen man." Jesus sade: "Du har rätt när du säger att du inte har någon man. Fem män har du haft, och den du har nu är inte din man. Det du sade är sant." Kvinnan sade: "Herre, jag märker att du är en profet. Våra fäder har tillbett på detta berg, och ni säger att den plats där man skall tillbe finns i Jerusalem." Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sann tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." Kvinnan sade till honom: "Jag vet att Messias skall komma, han som kallas Kristus. När han kommer, skall han förkunna allt för oss." Jesus sade till henne: "Det Är Jag, den som talar med dig." Just då kom hans lärjungar, och de blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. Kvinnan lät sin kruka stå och gick in i staden och sade till folket: "Kom och se en man som har sagt mig allt vad jag har gjort. Han kanske är Messias." Då gick de ut ur staden och kom till honom.

 

Dagens bibelord blev ett ganska långt bibelord, men jag tycker att det är en helt fantastisk berättelse. Och den kan tala till oss i dag om vi tillåter det.

 

Jesus visste vem denna kvinna var, hon kände inte honom, och hon umgicks inte med honom. Men ändå så visste Jesus vem hon var, hur hennes liv såg ut och hur hennes liv hade sett ut. Du som läser detta kanske aldrig bett en enda bön till Gud, du kanske aldrig pratat med honom eller om honom. Men Gud han känner dig ändå, och Jesus han vet vem du är och hur ditt liv ser ut. Jesus han älskar dig och han har omsorg om dig. Han har omsorg om dig, han har omsorg om hela dig, ja ända in i de minsta detaljerna i ditt liv.

 

Det vatten som Jesus vill ge dig är ett levande vatten, ett vatten som är fullt av liv och kraft. Och den som dricker av det vattnet kommer aldrig någonsin törsta igen. Hur dricker jag då av detta vatten. Jag tror det är så att du du umgås med Gud, då du pratar med honom, prisar och lovsjunger honom, då dricker du av det vatten som Jesus ger dig. Om du inte pratar med Gud och läser bibeln, då kommer vattnet på din insida till sist torka ut. Men om du dagligen kommer inför Gud och ber och prisar och upphöjer honom, och läser bibeln. Då får du del av det levande vatten som Gud talar om. Och det är inte så att det nätt och jämt räcker till dig. Umgås du med Gud dagligen, då kommer strömmar av levande vatten kunna strömma genom dig, och vara till välsignelse av dem som inte känner Jesus.

 

Ditt liv kanske känns torftigt torrt och trist. Då vill jag utmana dig att ge Gud en skans. Ta tid varje dag där du ber och läser ordet dagligen. Be till Gud att han ska visa sig i ordet för dig.



Glöm aldrig att Jesus älskar dig oerhört högt. Han vill inte att du ska vara sjuk, han vill inte att du ska lida. Han vill och kan ta bort sjukdom och smärta från din kropp.

 

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0