EN ARBETSDAG MED JESUS

 

 

 

I stora delar av Jesus liv så helade han de sjuka och drev ut onda andar. I vissa kapitel i de fyra evangeliumen kan men se att Jesus botade sjuka från tidig morgon till sent på kvällen, ibland fram till tidigt nästa morgon. Låt oss titta på ett exempel då Jesus botade sjuka och drev ut onda andar under nästan en hel dag.

 

Jag är inte säker på att det jag skriver om hände i denna kronologiska ordning som jag skriver. Men jag vet att det hände under samma dag.

 

Mark 1:21-28 De kom till Kapernaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade. Folket häpnade över hans lära, ty han undervisade dem med auktoritet och inte som de skriftlärda. Och se, i deras synagoga fanns nu en man som hade en oren ande, och han skrek: "Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Men Jesus sade strängt till anden: "Tig och far ut ur honom!" Den orene anden ryckte i mannen och skrek och for ut ur honom. Alla blev förskräckta och frågade varandra: "Vad är detta? En ny lära med sådan makt. Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom." Och ryktet om honom spred sig genast överallt i hela Galileen.

 

Jesus hade enorm respekt med sig i andevärlden, och han har det fortfarande. I detta bibelord kan vi läsa om hur en man med en oren ande manifesterade sig då de såg Jesus. Det var alltså inte mannen som reagerade, det vad den orena (onda) anden i Jesus som reagerade. Sådana saker kan hända även i dag, de onda och orena andarna kan manifestera sig i Guds närvaro. Men Jesus hade makt och myndighet. Han hade kraften och makten att driva ut denna onde ande. Jesus har samma makt och kraft i dag. Jesus kan befria människor från onda och orena andar i dag. I namnet Jesus så måste varje ond ande ge sig i väg.

 

När Jesus gick från synagogan så passerade han en man som var svårt sjuk, han hade en ganska otäck sjukdom. Sjukdomen han hade kallas för spetälska. När man har den sjukdomen så har man stora öppna sår, kroppsdelar kunde ofta falla av från kroppen. I bland hade dessa sjuka människor tappat både fingrar tår ben och / eller armar. Detta var som du säkert förstår mycket plågsamt.

 

Matt 8:2-3 När han gick ner från berget, följde mycket folk efter honom. 2 Då kom en spetälsk *fram och föll ner för honom och sade: "Herre, om du vill, kan du göra mig ren." Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska. 4 Och Jesus sade till honom: "Se till att du inte talar om detta för någon, men gå och visa dig för prästen och bär fram den offergåva som Mose har föreskrivit, till ett vittnesbörd för dem."*

 

Denna man hade säkert hört talas om Jesus. Han hade hört att Jesus kunde utföra stora saker med sina händer. Han kunde utföra kraftgärningar genom att tala, han kunde ta bort sjukdom med sina händer. Och nu fick denna plågade man sin chans att äntligen bli frisk. Han föll ned framför Jesus och sa; ”Jag vet att du kan göra mig frisk, om du vill det.” Utan att tveka så sträcker Jesus ut sina händer och rör vid honom, och säger; ”Jag vill, bli ren.” Genast blev mannen helt frisk.

 

Kan du försöka tänka dig in i denna situation. Mannen hade en mycket smittsam sjukdom, egentligen fick han inte komma i närheten av andra människor, men han tar en chansning här. Jesus visste att mannen hade en mycket smittsam sjukdom, ändå så rör han vid mannen och gör honom frisk.

 

Jag har hört hur kristna säger: ”Tänk om man hade levt på Jesus tid, då hade det varit lättare att bli helad, då hade man bara behövt åka till Israel och söka reda på Jesus. Men sanningen är att det är lättare att bli helad i dag. Vi behöver inte åka till Israel för att bli helad. Jesus kan ta bort sjukdom och smärta från dig nu, just här och nu kan och vill Jesus bota dig.

 

Låt oss fortsätta att läsa om hur en helt vanlig dag såg ut för Jesus.

 

Mark 1:29-31 Så snart de kommit ut ur synagogan, gick de till Simons och Andreas hus tillsammans med Jakob och Johannes. Simons svärmor låg sjuk i feber, och de talade genast med Jesus om henne. Han gick fram, tog hennes hand och reste henne upp. Och febern lämnade henne, och hon betjänade dem

 

Om du och jag ska tjäna Jesus på bästa sätt så behöver du och jag vara friska. Det är ingen tvekan om att sjukdom och smärta sänker din livskvalitet. Men Jesus vill att din livskvalitet ska vara toppen bra. Han vill att du ska kunna tjäna honom fullt och helt.

 

Jesus botade inte bara allvarliga sjukdomar. Han botade till och med en simpel förkylning. Om du är förkyld så vill Jesus bota dig, han vill ta bort förkylningen. Tänk inte så här: ”En förkylning går över, jag ska inte vara så egoistisk, det finns cancer sjuka som behöver helande bättre än mig.” Jesus helande kraft är inte begränsad, Han kan bota alla sjuka som finns, och ändå så finns det lika mycket helande kraft kvar hos honom. Jesus kraft tar aldrig slut, det finns alltid ett flöde av helande kraft hos Jesus.

 

Mark 1:32-34 På kvällen, när solen hade gått ner, förde man till honom alla som var sjuka och besatta. Hela staden var samlad utanför dörren. Han botade många som led av olika slags sjukdomar, och han drev ut många onda andar och tillät dem inte att tala, eftersom de visste vem han var.

 

Och undrena och miraklena bara fortsätter. Han nekar inte en enda människa att få bli frisk. Han sträcker sig ut till alla behövande, och ger de hälsa, upprättelse och frihet. I detta bibelord så står det att hela staden hade samlats utanför Petrus hem. Hela staden, kan du fatta hur många människor det var frågan om. Där fanns alla svårt sjuka, alla lindrigt sjuka, alla med smärtor, alla med onda andar. Och alla blev botade, befriade och upprättade.

 

Mark 1:35 Tidigt på morgonen, medan det var mörkt, steg Jesus upp och gick till en enslig plats och bad där.

 

Jesus var ingen över människa. Han var en helt vanlig människa som du och jag. Hur kunde Jesus utföra sådana under och tecken? För att han var Guds son? Nej, för att han tog tid med Gud. Det finns ingen tvekan hos mig på att han är Guds son, men om Jesus inte tagit timmar i bön och studera ordet, då tror jag inte han hade haft smörjelsen att bryta de ok som binder människor, han hade inte heller haft kraft att bota sjuka. Jag tror att Jesus hämtade kraft att bota sjuka och driva ut onda andra genom bön. Det står i ordet att det utgick kraft från honom att bota sjuka, den kraften hämtade han i bönen och hos ordet.

 

Om du och jag hämtar kraft ofta i bön och ordet, då tror jag Gud kan använda oss betydligt mer effektivt än då vi bara ber på söndag i kyrkan.

 

Jesus har inte förändrat sig, han gjorde ibland inget annat än bota sjuka och driva ut onda andra. Han är likadan i dag. Han vill och kan bota dig, för han älskar dig oerhört mycket. Du är värdefull i hans ögon. Det finns ingen som är som du, Gud har skapat dig unik.

 

© copyright Jimmy Larsson 1999-2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0