GUDS ORD FÖRÄNDRAR SITUATIONER.

Matt 8:23-27 Han steg i båten, och hans lärjungar följde med. Plötsligt blev det så stark sjögång att båten nästan försvann bland vågorna. Men han sov. De gick fram och väckte honom: "Herre, hjälp oss, vi går under." Han sade: "Varför är ni rädda, ni trossvaga?" Sedan reste han sig och hutade åt vindarna och sjön, och det blev alldeles lugnt. Folk häpnade och sade: "Vem kan han vara? Till och med vindarna och sjön lyder honom."

 

Det var naturligtvis Jesus som klev i båten, och som sedan låg och sov i båten. De flesta av er har säkert redan nu räknat ut detta.

 

När Jesus gick på jorden så var han en vanlig människa precis som du och jag. Han levde under samma natur lagar, och han levde under samma omständigheter som alla andra människor. Han var tvungen att äta dricka och sova, som vilken annan människa som hällst.

 

Vissa människor glömmer offta att Jesus var en vanlig människa som du och jag. Vi glömer att han sov, åt, drack, gick på toa och så vidare.

 

Jesus var ingen överandlig människa som svävade omkring på guldmåln med en trollstav i handen. Nej han kom till jorden för att leva som människa. Han hade nära vänner som dog, kanske dog hans foster pappa när han var liten, eller kanske lämnade han foster pappa familjen. Det är ingen av oss som vet detta. Men en sak vet vi, och det är att det inte står särsilt mycket om Jesus foster far ”Josef” i bibeln. Och detta kanske betyder att han inte hade någon framträdande roll i Jesus liv. Jag vet inte.

 

Jesus har sagt åt dig och mig att vi ska göra samma gärningar som han gjorde, och större gärningar än så ska vi göra. Du kan med andra ord tala till stormen, och den måste lägga sig.

 

Jag minns så klart när jag 1995 fick veta att jag hade en tumör i magen som var lika stor som mitt huvud, och att jag inte skulle leva så länge till. Då stormade det verkligen i mitt liv. Det känndes bokstavligen som om jag var i den där båten som höll på att sväljas av vågorna. Det känndes som om vågorna och stormen kastade båten hit och dit som en trasig vante som det inte fanns någon som hällst kontroll på. Att var hopplöst. Det var bäcksvart, utan land i sikte. Månad efter månad gick, och det blev knappast bättre. Men i Augusti 1996 så började jag studera på en bibelskola. Undervisningen gjorde verkligen susen. Jag fick fast mark under fötterna, jag fick mitt hopp tillbaka och jag fick land i sikte.

 

Det är vad Guds ord gör med dig. Ordet ger dig kraft, hopp, hälsa och land i sikte. Det ger dig fast mark under fötterna. Men det räcker inte mad att läsa en vers varge söndag. Det måste vara ett liv. Vi behöver läsa ordet dagligen. För ordet ger oss hälsa, styrka och hopp. Ordet hjälper oss att fästa blicken på Jesus.

 

Vet du vad? När det stormar i ditt liv så kan du faktiskt tala strängt till vinden, och den måsta lägga sig. Satan kan låta det blåsa och storma mot dig för att du ska tappa fokus, för att du ska fästa blicken på stormen istället för Jesus.

 

Dina omständigheter kan inte hjälpa dig. Så varför fokuserar du din blick på problemet då. Fokusera inte din blick på stormen i ditt liv. Fokusera istället blicken på Jesus. Och på vad ordet säger.

 

Guds ord är andens svärd. När du talar Guds ord mot satan, då måste han böja sig. Världen säger att vi är galna när vi gör det. Men låt de tro det då. Lyssna inte till deras hån och glåp ord. Lyssna till vad Gud säger. Hans ord säger att satan måste böja sig då vi talar Guds ord. Kommer du ihåg hur Jesus gång på gång talade Guds ord mot satan då satan frestade honom. (Mateus 4:1-11)

Till sist var djävulen tvungen att fly ifrån honom. Och då kom änglarna och betjänade honom.

 

Du kan tala Guds ord mot problemet. Du kan få tala ordet om och om igen innan någonting händer. När du talar Guds ord kan det ibland vara som att nöta hål med en hammare på en stor tjock mur. Du får kanske slå några hundra gånger innan det ger resultat. Men om du inte ger dig så måste satan fly bort. Om du inte ger dig så måste vinden upphöra och vågorna stilla sig.

 

Minns detta. När du är i en stor livs kris, då är Guds ord din bäste vän. För Guds ord ger dig styrka, hälsa, liv och mycket mycket mer.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0