I TRYGGHET.

5 Mos 7:9 Så skall du veta att endast Herren, din Gud, är Gud, den trofaste Guden som håller fast vid sitt förbund och sin nåd i tusen släktled, när man älskar honom och håller hans bud.

 

I dagens bibelord så berättar författaren en mycket viktig sak. Han vill att du ska veta en sak. Vad är det författaren vill att du ska veta? Jo, att du tjänar en trofast Gud, och att denna trofasta Gud alltid håller vad han har lovat. Och vad är det då Gud har lovat dig? Jo, om du läser 5 Mosebokens tjugo åttonde kapitel, så kan du läsa att Gud vill att du ska vara frisk, Gud vill inte bara att du ska vara frisk, han vill även att du ska ha det bra på alla sätt och vis.

 

5 Mos 31:8 Herren går själv framför dig och han skall vara med dig. Han ska inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad.

 

Vad som än händer dig, vad som än kommer mot dig, så kan du ändå vara trygg, för Gud har lovat dig att han alltid ska vara med dig.

 

Vi människor kan vissa gånger få det jätte tufft, vi kan få ganska otäcka och skrämmande sjukdomar. Men då är det viktigt att vete att Gud alltid finns där. Han har lovat dig att han aldrig ska lämna dig i sticket. Hur tufft du än får det, vilka besked din doktor än kommer med, så kan du ändå alltid vara trygg i Gud, alltid veta att han alltid finns där,

 

Din Gud är inte en Gud som drar då det börjar brännas under fötterna. Vänner kan sticka då det börjar bli obehagligt. Men Gud han har lovat dig att han ska vara med dig alltid.

 

Gud har också lovat dig hälsa, och även om löftet kan dröja, så betyder det inte att löftet uteblir. Nej, din Gud är den trofaste Guden, han som håller fast vid vad han har lovat dig. Så ge inte upp då det gäller ditt helande. Proklamera ut vad Guds ord säger, prisa och tacka Gud för ditt helande. Jag är övertygad om att tacksägelse till Gud förlöser mirakler.

 

Mark 11:24 Därför säger jag er: Allt vad ni ber om eller begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert

 

I detta bibelord så säger Gud till oss att vi ska tro att vi fått bönesvaret, före vi kan se det. Och vad gör vi när vi ”vet” att vi har fått något från Gud? Jo vi tackar honom.

 

I Hebreerbrevets elfte kapitel står det att tron är en övertygelse. Med andra ord, då vi är övertygade om att vi redan fått vårt bönesvar, det är då vi tror att vi fått det vi ber om. Hoppas det inte blev för djupt.

 

Jag är övertygad om att tacksägelse till Gud förlöser mirakler. Gång på gång då jag bett till Gud om vissa specifika saker, då har jag utifrån en övertygelse i mitt hjärta (en övertygelse om att jag redan fått bönesvaret, och att bönesvaret i är på väg från Gud till mig) tackat Gud för bönesvaret, före jag sett det. Dessa gånger har jag fått bönesvar.

 

Upprepade gånger så säger Jesus i evangelium; ”Saliga är de som tror även om de inte ser”. Jag tror att Jesus utmanar sitt folk att sträcka sig ut i tro.

 

Tycker du själv att du är svag i tron, be till Gud om något du är övertygad om att han kommer ge dig, är du inte där, så fyll dig rikligen med ordet. Läs bibeln minst 15 minuter varje dag. Ett bra sätt att börja dagen på är att läsa ordspråksboken. Om det i dag är den 26 Oktober, läs kapitel 26 från ordspråksboken, läs dagens datum med andra ord. Gör detta till en daglig vana, och du kommer se hur ditt sinne förvandlas.

 

Hoppas min blogg denna gång inte var för djup och ogrepplig.

 

 

© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0