BÖRJAN AV VISHETEN

Ord 9:10-11 Att frukta HERREN är början till vishet, att känna den Helige är förstånd. Ty genom mig skall dina dagar bli många och dina levnadsår förökas.

 

Att frukta Herren är början till vishet. Om du och jag ska ha början till vishet, du måste vi frukta Gud. Lägg märke till att det står att Gudsfruktan är ”början” till vishet. Och om det är början till vishet så kan det bli bättre och bättre, då kan vi bli visare och visare.

 

När vi då börjar att frukta Gud, då är det där som vår vishet börjar. Och om vår Guds fruktan kan växa, då tror jag även att vår gudomliga vishet kan växa också.

 

Bibeln talar om för oss att vi ska ha Guds fruktan, bibeln talar inte bara om Gudsfruktan en eller två gånger, nej, gång på gång så uppmanas på till Gudsfruktan. Nu tror jag inte att detta betyder att du och jag ska gå omkring och vara rädda för Gud, men vi ska ha respekt för honom. Han är trots allt Gud, han kan göra precis vad han vill, och han gör det också.

 

Att ha Guds fruktan är början till vishet säger ordet till oss. Inte vilken vishet som hällst, men gudomlig vishet.

 

Gud lovar dig i dagens bibelord att han ska ge dig ett långt liv. Gud säger; ”Genom mig ska dina dagar bli många, och dina levnadsår förökas.” Om vi ska ta detta löfte i anspråk så tror jag det är så att vi måste uppfylla vår del. Jag menar då att vår del är att lära känna Gud, vår del är att ha gudsfruktan i vårt liv. Jag har tidigare i dagens bloggpost talat om vad jag menar är gudsfruktan.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0