DEN KANAANEISKA KVINNAN

Matt 15:21-28 Jesus lämnade platsen och drog sig undan till området kring Tyrus och Sidon.   Då kom en kanaaneisk kvinna från dessa trakter och ropade: "Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt."  Men han svarade henne inte med ett ord. Hans lärjungar gick då fram och bad honom: "Skicka i väg henne! Hon följer ju efter oss och ropar."   Han svarade: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus."  Men hon kom och föll ner för honom och sade: "Herre, hjälp mig!"   Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna."   Hon sade: "Jo, Herre, också hundarna äter smulorna som faller från deras herrars bord."   Då svarade Jesus henne: "Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill." Och från det ögonblicket var hennes dotter botad.

Historien som Matteus berättar om denna kvinna, det är en av många historier om människor som blev botade av Jesus som fascinerar mig. Men vad är det då med denna kvinna som fascinerar mig? Jo, det är att kvinnan vi läser om här, hon är envis och enträgen. Hon nöjer sig inte med mindre än att hennes dotter blir fullständigt botad från sin plåga.


Jag tror att Jesus här försöker sätta kvinnans tro och beslutsamhet på prov. Till att börja med så säger Jesus att han bara är sänd till det judiska folket, och det var han ju på sätt och vis. Men kvinnan nöjer sig inte med det svaret, hon nöjer sig inte med mera än att Jesus gör hennes dotter frisk.


På den tiden i Israel så var hunden ett orent djur, man kallade hedningarna för hundar.  Det kvinnan här egentligen säger är: ”Ja, jag är en hund,  jag har inte rätt till brödet, men jag har rätt till smulorna som faller från bordet. Och smulorna som föll från bordet var nog för att hon skulle få sitt mirakel.


Du och jag vi behöver inte hela det där brödet för att få vårt mirakel, men om vi bara får tag på en smula av Jesus, så är detta nog för att du och jag ska få vårt mirakel. Vist är det härligt att få mycket av Guds kraft, vist är det underbart att ligga och dricka av Guds kraft, men vi behöver inte kilovis av Guds smörjelse för att få vårt mirakel, vi kan få vårt mirakel genom smulorna.



Mat 17:20  Han svarade: "Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er."


Ibland kan du och jag känna oss otillräckliga, vi kan uppleva att vi inte har nog stor tro för både det ena och det andra. Men här säger Jesus själv, om ni har tro som ett senapskorn ska ni kunna säga till detta berget att flytta på sig, och det ska flytta på sig. Jesus säger inte; ”Om ni har lika stor tro som denna limpa ska ni kunna göra det och det. Nej, han ger oss liknelsen med senapskornet. Och ett senapskorn är mindre än en brödsmula.


Helandet är brödet från himlen, brödet som tillhör dig och mig. Helande är din och min rättighet. Gud har i sitt ord lovat oss att helandet tillhör oss.


Det som är intressant i dagens bibelord är att denna kvinna inte var troende, men ändå så gav Jesus henne hennes mirakel. Gud är villig och mäktig att bota även de som inte följer Jesus, eller de som inte vill följa honom. Varför skulle han göra det? Jo, för att han älskar alla människor, vare sig man är kristen, muslim, hindu, jude eller schaman. Han älskar alla människor, och han har dött för alla människor. Ett helande kan vara vägen in till en hednings hjärta


Gud älskar dig, han har en gång för alla dött för dig på Golgata. Han både vill och kan göra dig frisk


© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0