EN GOD DOMARE

Luk 18:1-8Jesus berättade för dem en liknelse för att visa att de alltid borde be utan att tröttna "I en stad fanns en domare som varken fruktade Gud eller hade respekt för människor. I samma stad fanns en änka, som gång på gång kom till honom och sade: Ge mig rätt inför min motpart. Till en tid ville han inte, men sedan sade han till sig själv: Även om jag inte fruktar Gud eller har respekt för någon människa, skall jag ändå ge den här änkan rätt, därför att hon är så besvärlig. Annars kommer hon till sist att pina livet ur mig med sina ständiga besök." Och Herren sade: "Hör vad den orättfärdige domaren säger. Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda, som ropar till honom dag och natt, då han ju lyssnar tåligt till dem? Jag säger er: Han kommer snart att skaffa dem rätt. Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden?"

 

Gud är inte en ond, kall och kärlekslös Gud. Gud är istället mild, kärleksfull och rättvis. Jag tror att Jesus berättar denna liknelse för oss för att tala om för oss vem Gud är. Han är inte som den orättfärdiga domaren som blir pressad att göra det som är rätt. Nej, Gud ger oss det vi ber honom om, och han ger oss det med glädje.

 

I denna liknelse så får vi lära oss uthållighet. Gud vill inte att du ska ge upp på halva vägen, han vill inte att du ska bli sur och ge upp en timme efter du bett om en specifik sak. Han vill att du ska hålla ut i tro, och fortsätta att be att Gud ska ge dig ditt mirakel.

 

Ser du att denna änka kom till domaren om och om igen. Ibland så får vi komma till Gud med våra böneämnen om och om igen.

 

Dan 10:12-13 Han sade till mig: "Frukta inte, Daniel, ty redan från första dagen när du vände ditt hjärta till att förstå och ödmjuka dig inför din Gud, har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit för dina ords skull. Fursten över Persiens rike stod emot mig under tjugoen dagar. Då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, till min hjälp, och jag blev kvar där hos Persiens kungar.

 

Daniel hade varit i bön under några veckor inför Gud. Han hade inte backat eller gett upp i sin bön. Bara för att Daniel inte fick bönesvar efter tre dagar så gav han inte upp. Han fortsatte att be tills han fick svar på sina böner. Ibland så måste du och jag besluta oss för att be och be och be tills vi får svar på våra böner. Jag tror absolut att det ibland sker en strid i andevärlden för att vi ska få svar på våra böner. Precis som det var för Daniel kan det ibland vara för oss.

 

Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag vill säga att du inte ska ge upp, även om det blir tufft så ge inte upp, även om du blir förföljd, hånad och bedragen så ge inte upp. Fortsätt att utgjuta ditt hjärta inför Gud, fortsätt att be till Gud att han ska ge dig ditt mirakel. Har du fått bibelord på att Gud ska ge dig ditt mirakel, bekänn och proklamera de orden över dig och din familj.

 

Gud hörde din bön från den första stund du bad ut dem. Han lyssnar på dina böner och han verkar i den osynliga för att ge dig ditt mirakel. Men när det gäller ditt mirakel så är det din uppgift att inte ge upp, och Guds uppgift att ge dig ditt mirakel. Du kan inte i din egen kraft göra någon annan till en kristen, du kan i din egen kraft inte ge dig själv eller någon annan deras under. Men du kan göra din uppgift, du kan be, bekänna och proklamera Gud ord, du kan vägra att böja dig och vägra att ge upp.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010

 

Ord 25:2 Det är Guds ära att dölja en sak och kungars ära att utforska den

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0