TRO.

Mark 9:23-29 Jesus sade till honom: "Om du kan, säger du. Allt förmår den som tror." Genast ropade barnets far: "Jag tror. Hjälp min otro!" Jesus såg att ännu mer folk strömmade till, och han sade strängt till den orene anden: "Du stumme och döve ande, jag befaller dig: far ut ur honom och kom aldrig mer in i honom!" Den orene anden skrek och ryckte våldsamt i honom och for ut. Pojken var som livlös, och de flesta sade att han var död. Men Jesus tog honom i handen och reste upp honom, och han steg upp. När Jesus hade kommit inomhus och lärjungarna var ensamma med honom, frågade de: "Varför kunde inte vi driva ut honom?" Han svarade: "Detta slag kan endast drivas ut med bön

Precis före denna händelse hade Jesus gått upp på ett beg tillsammans med Petrus, Jakob och Johannes. När Jesus var uppe på detta berget tillsammans med sina lärjungar så förvandlades Jesus ansikte framför dem, han blev skinande, och plötsligt stod Moses och Elia tillsammans med Jesus uppe på begret och samtalade med dem. Har ni någon gång tänkt på att de lärjungar som var med Jesus, de fattade med en gång vem Jesus stod och samtalde med.

I dagens bibelord säger Jesus till oss att vi förmår göra vad som hälst, bara vi har tro. Nu menar jag inte att du ska testa om du kan gå på vattnet, det är inte det jag menar. Men många gånger tror jag vi bromsar vårt liv, och inte gör det Gud vill att vi ska göra, bara för att vi inte vågar, eller bara kanske för att vi inte tror. Men Gud har lovat oss att vi kan göra vad som hälst i tro.

I tro tar vi emot Jesus som vår frälsare och Herre. Om vi inte tror på Gud så kan vi inte ta emot Jesus som vår frälsare och Herre. Frälsningen är vår andliga helande, utan tron på Jesus så kan vi inte ta emot denna läkedom. Jag tror de offta är på samma sätt när det gäller vårt helande. Vi behöver tro för att kunna ta emot vårt helande. Ibland behöver vi tro att vi redan är helade, tacka Gud för helandet, före vi ser resultatet.

Mark 11:24 Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.


Tro att ni har fått det, så ska det vara ert. När du och jag bett en bön till Gud, utifrån en övertygelse om att vi kommer få det vi bett om. Då har du redan fått ditt bönesvar. Änglarna i himlen jobbar för att du ska få ditt bönesvar. Även om bönesvaret dröjer, så är det ändå på väg. Om bönesvaret dröjer, säg då inte att du inte kommer få något bönesvar. Tacka istället Gud att bönesvaret är på väg. Jag är övertygad om att detta rör vid faderns hjärta. Jesus sa själv "Salig är den som tror även om han inte ser (Joh 20:29)


När vi kommer in i dagens bibelord så har några andra av Jesus lärjungar försökt att be för en liten pojke, detta utan resultat. När Jesus kommer fram till pojkens pappa så är han förtvivlad. Han har förmodligen som sista halmstrå försökt be Jesus lärjungar om hjälv, men de misslyckas i sina förböner för den lilla pojken.

Men detta är inget belägg för att Jesus inte skulle kunna eller vilja bota alla sjuka. Vi kan ju längre ned i dagens bibelord läsa hur Jesus botar den sjuka pojken.

Offta då Jesus botade sjuka så gör han sig en uppfattning om vart deras tro var. Lägg märke till att Jesus inte frågar pojken om han har tro. Han går direkt till pappan och frågar honom om han tror. Det svaret Jesus får är ganska intresant. Pappan säger inte; "Ja vist, jag tror." Nej, han är ärlig, han säger; "Jag tror, hjälp min otro." Jag tror att dessa ord var rätt ordval för den situationen som de var i. Pappan erkände att hans tro var svag, men han hade tro för att Jesus skulle hjälpa honom att tro.

Vi kan vara ärliga med Gud, vi kan säga till honom hur det står till med vår tro. Jesus vill inget hellre än att hjälpa oss, styrka vår tro.

Hur din livssituation än ser ut så både vill och kan Jesus bota dig. Han väntar på att han ska få ett tillfälla att hela, befria och upprätta dig och mig.

Nästa gång du ska på ett möte då de ber för sjuka. Förbered dig hemma för den kvällen. Be till Gud för mötet, för predikanten, musikerna människorna som kommer och ditt eget hjärta. Studera vad skriften säger om helande. Om du och jag gör det varge gång vi ska på ett specefikt möte, då vet jag att Gud kommer göra så mycket mer i vårt liv än om vi inte gjorde något.

Glöm aldrig att Jesus både vill och kan göra dig frisk. Det finns ingen tvekan i hans hjärta på att villja bota dig. Du och jag är i det mänskliga inte värda ett helande, men genom Guds nåd så både vill och kan Jesus göra oss friska.


© Jimmy Larsson Uppsala 2010




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0