ATT UTFÖRA JESUS GÄRNINGAR

Joh.14:12Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.

Jesus säger inte här att vi kanske om vi har tur ska kunna göra sådana gärningar som an gjorde. Nej, han går mycket längre än så. Han säger att vi ska göra de gärningar han gjorde, och större gärningar ska vi göra.

I Apostlagärningarna så kan vi läsa att det utfördes större gärningar än vad Jesuis gjorde. Jesus helade bland annat sjuka genom handpåläggning och bön. Genom att folk vidrörde honom och genom att Jesus sa ett ord, och sedan blev de sjuka friska. Men i Apostlagärningarnas nittonde kappitel så står det att när Paulus skugga föll över de sjuka, och då blev de sjuka helade. Är inte detta ganska häfftigt. Att Guds kraft att bota sjuka var så tydlig och konkrek.

Jesus har ju sagt att vi ska göra likadana gärningar som han gjorde, och större gärningar ska vi göra. Här ligger det mycket på vart vår tro och vår uppfinningsrikedom. Har vi tro för en specefik sak så ska vi kunna göra det.

Allt för många kristna säger: "Jag kan inte läsa i bibeln att Jesus gjorde det, och då tycker inte jag att vi ska göra det heller." Men vi kan inte bara gå på vad Jesus gjorde. Jesus gjorde mycket underbara saker. Men han sa en hel del saker också. Just de orden som Jesus sa har ettsat sig fast i mig; "Ni ska göra vad jag gjort, och ännu större gärningar ska ni göra." Det är så lätt att vi glömer vad Jesus gjorde, och vifftar bort det och säger att det är omöjligt. Men allt Jesus gjorde, det har du och jag fått mandat att göra. Men vi måste göra det i tro. Vi måste vara övertygad om att det fungerar även för oss. Och när vi har tro för det, det är då som det kommer att fungera även för oss.

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0