FÅ TAG PÅ SMÖRJELSEN

Apg 10:38 hur Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom

Gud smorde Jesus med smörjelse från Gud själv, smörjelse att göra under och tecken, smörjelse att göra sjuka friska och driva ut onda andar. Detta var inte en smörjelse som bara ibland vilade över Jesus, nej, denna smörjelse vilade ständigt över Jesus. Han gick inte in och ut ur denna smörjelse. Den var konstant över honom hela tiden.

Jag tror att Guds smörjelse att bota sjuka kan vila över oss som är kallade att predika Guds ord. Men jag tror det är ett pris att betala. Är du och jag villiga att betala priset för denna smörjelse? Och vad är då priset för denna smörjelse? Timmar i bön och umgängelse med Jesus, timmar av studerandet av ordet. Jag tror att du och jag kan komma inför Guds tron och fylla på med smörjelse, men detta är inget vi ska göra en eller två gånger varge år. Detta är ett liv du och jag måste leva, om vi vill betala priset alltså.

Matt 14:23 Sedan gick han upp på berget för att få vara för sig själv och be. När det blev kväll, var han ensam där

Före detta händer så gör Jesus ett av sina brödunder. Vi kan av texten före denna vers se att det är kväll då folket sätter sig och äter. När de har ätit sänder han iväg sina lärjungar i båt, och han tar farväl av folket, som han kanske aldrig mer kommer träffa. Efter han gjort detta går han upp på berget för att be, och han stannar där till kvällen. Mycket tyder på att Jesus har tillbringade många timmar i bön före han går på vattnet mot sina förskräckta lärjungar.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, Jesus tillbringade timme ut och timme in i bön. Jag är övertygad om att detta var kanalen för smörjelse att bota sjuka och befria de bundna. Om Jesus inte tillbringat hela nätter i bön, då tror jag inte smörjelsen att bota sjuka hade varit så stark över honom. Vi får inte glöma att Jesus var en vanlig människa som du och jag.

Om nu Jesus var tvungen att tillbringa åtskildiga timmar i bön för att få denna enorma smörjelse att bota sjuka. Då är det likadant för oss. Om vi vill ha smörjelse att bota sjuka, då behöver vi tillbringa nätter av bön, riktiga bönenätter alltså. Och det krävs något annat också, vi behöver ha nöd och kärlek till de sjuka och bundna.  Utan kärlek är vi inget annat än en skrällande symbal. Det låter mycket men har ingen effekt.

Jag är övertygad om att Gud kan ge oss denna kärlek och nöd för sjuka och sargade. Vägen till den nöden heter bön och ordet.

Jag tror att Gud i dessa dagar reser upp unga män och kvinnor som har nöden, kärleken och uthålligheten att få tag på smörjelsen. Och jag tror att dessa unga män och kvinnor kommer förvandla städer och länder med den helige andens kraft.

Jag tror att alla som lever riktigt nära Jesus kan få tag på hans smörjelse. Inte bara predikanter och pastorer, utan alla som kommer till Jesus, alla som är villig att betala priset jag talar om.

Vi lever i dag i den yttersta tiden. Det är bara att se sig om i världen. Det är jordbävning (Haiti) upplopp och kravaller. Det är hungersnöd och laglöshet (Haiti mm) och mycket mycket mer händer runt om i världen. Det är hög tid att vi som vill gå med Gud tar vårt uppdrag på fullaste allvar. Att vi inte sitter eller slöar bort den sista tiden före Jesus kommer tillbaka, utan att vi gör det han har bett oss att göra. Tänk inte alltid hur du känner för att göra det Jesus har bett dig göra. Vi behöver sluta känna efter och börja handla istället.



Kommentarer
Postat av: Mai-L.

En bra prediken.Tusen takk!Og så sant, så sant; bønn er veien å gå .Jesus er det beste forbildet vi har.

2010-01-27 @ 22:23:02
Postat av: BLOGGHELANDE

Tack så mycket.

Det blev en mini predikan. Försöker hålla mig lite kort. Just denna gång blev jag inspirerad av en predikan som jag hörde. Som handlade just om att få tag på smörjelsen. Fat oftast försöker jag skriva något som ligger på hjärtat för dagen.

2010-01-29 @ 11:31:45
URL: http://helande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0