GUD VET VILKA TANKAR HAN HAR FÖR DIG

Jer 29:11-13 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.


Gud har redan planerat vad han vill göra med ditt liv, och det är upp till dig om han ska få göra vad han vill med ditt liv. Du är den ende som kan stoppa honom från att göra vad han vill i ditt liv. Om du söker Gud av hela ditt hjärta. Om du inte söker Gud av halva ditt hjärta, om du inte sitter och tänker på något annat, utan fokuserar ditt sinne till ett hundra procent på Herren, då söker du Gud av hela ditt hjärta

Guds tankar för dig är att ge dig en framtid och ett hopp. Gud, han har nämligen fridens tankar för dig, han har bara fridfulla tankar för dig. Och hans tankar om dig är alltså att han skall ge dig en framtid och ett hopp. Ja, han har redan gett dig en framtid och ett hopp.

Nu kanske du tänker så här; "Mitt liv är inte felfritt, mitt liv är inte perfekt. Jag har problem med det ena och det andra, jag har både den ena och andra sjukdomen och smärtan/krämpan. Men det spelar egentligen ingen roll. Guds tankar för dig är i alla fall fridens tankar, han har i alla fall bestämt sig för att ge dig en framtid och ett hopp. Vi människor är offtast så centrerade till vad vi känner eller vad som händer just nu i vårt liv. Men Gud sa inte att om det känns bra så kommer det gå bra för dig. Nej, han sa att han har bestämt siog för att ge dig en framtid och ett hopp.

I Jesaja fyrtio två kan vi läsa följande; "Om du än måste gå genom eld är jag med dig" Och "Om du måste gå genom vatten är jag med dig,  eller genom strömmar, skall de icke dränka dig." Gud har i detta bibelord lovat dig att han går med dig genom elden, han tänker inte lämna dig, och om du måste gå genom strömmarna, så ska dessa inte dränka dig

Gud är inte en Gud som står på andra sidan problemet och hejar på, han är ingen hejarklacks ledare. Nej Gud, han går med dig genom problemet, oavsett om det känns som om han gör det eller inte.


© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0