EN TUNGA AV LIV

Ord 18:21 Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt.


Ditt och mitt sätt att prata på påverkar vårt liv mycket mer än vad vi själva tror. Därför är det oerhört viktigt att vi inte talar ut död och elände över oss själva. Hur många av oss har inte någon gång sagt för sig själva; ”Bara därför så blir jag sjuk till helgen.” Och sedan kommer sjukdomen som ett brev på posten. Jag har talat ut sjukdom över mig, jag har talat ut död över mig, så denna mini predikan är lika mycket till mig som till dig.


Nu vill jag inte att du som talat sjukdom över dig ska bli knäckt, jag säger inte heller att det är ditt fel att du är sjuk. Men jag uppmanar dig att börja tala i enlighet med ordet. Ordet talar överflöd av liv, ordet talar hälsa och styrka, befrielse och upprättelse.


Gud uppmanar oss i sitt ord att vi ska vara noga med hur vi pratar. Gud vill inte att vi ska skvallra, Gud vill inte att vi ska ljuga. När vi talar så ska vi tala i enlighet med ordet och det vi talar ska vara sanningen.


Din doktor kanske har sagt till dig att du har två veckor kvar att leva, men Gud har sagt någonting annat, och Gud har alltid sista ordet. I Psaltaren ett hundra arton säger psalmisten och Konungen David; ”Jag skall inte dö utan leva och förkunna Herrens gärningar.” Detta bibelord är ett ord från Herren till dig och mig., och det bibelordet gäller lika mycket dig som det gällde kung David.

 

Låt mig klargöra en sak för dig. Vi människor kan lätt hamna i en specefik fälla från fienden när det gäller att tjäna Gud. Vi tänker; ”Inte kan väll han eller hon tjäna Herren på heltid, för denne har ju gjort både det ena och det andra hemska synden. Hämmna inte i den fällan. Alla stora Gudsmän i bibeln har klantat till sig rejält, men ändå kunde Gud använda dem. Låt mig ge dig några exempel.

 

  1. Moses som ledde Israels folk ut ur Egypten, han dödade en Rommersk soldat när han såg hur soldaten misshandlade en av hans egna.

     

  2. David, Kung david begick äktenskaps brott, han beårdade en kvinna som var gift med en annan man att ha sex med honom. När han senare fick veta att kvinnan blivit gravid, beådrade han de andra soldatena att föra denna man in i en säker död, för att ingen skulle få veta vad kungen hade gjort.

     

  3. Paulus, Före han blev kristen så förföljde och misshandlade han Kristna, han såg till att Kristna blev avrättade.

 

Ingen människa är perfekt. Även om du och jag har begått misstag så vill Gud ändå använda oss, han både vill och kan det. Men om man nu ska tjäna Gud, då är det viktigt med en äkta och rejäl omvändelse.

 

Så säg inte; ”Jag kan inte tjäna Gud med denna gåva, för jag har jort det ena och det andra. Var istället öppen och villig inför Guds ledning. Tillåt att Gud använder dig, tillåt Gud att använda dig som ett redskap i sin arme.

 

Du är inte fullkommlig, men du är den Gud har skapat dig till. Du kanske inte har alla egenskaper som du önskar att du skulle ha. Gud har skapat dig till den du är, med det egenskaper du har. Han har skapat dig till den du är för att han vill ha dig så. Och han vill att du ska använda och utveckla de gåvor som han har laggt ned i dig.

 

Jag har låtit utveckla något jag kallar för ”Helandebekännelse” det är en broschyr med bekännelser från Guds ord. Här får du hjälp i hur du kan formulera dig då du proklamerar och bekänner Guds ord över dig och din familj. Broschyren är gratis, och finns på Svenska och Engelska.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer
Postat av: Stina

Hej Jimmy och stort tack för din blogg! Jag har läst i den under några månader nu och det är otroligt uppmuntrande i väntan på att Guds löfte ska slå in.



Jag blev intresserad av broschyren du nämnde, hur får jag tag på den?



Guds välsignelse önskar jag dig

2010-03-17 @ 13:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0