SEGERN MOT OMSTÄNDIGHETERNA

Ord 4:20-22 Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp


Här uppmanas vi av Gud att ta till vara på Guds eget ord. Det står inte att vi bara ska ta till vara på nya testamentet, det står inte att vi bara ska ta till vara på de poetiska böckerna. Nej, allt Guds ord ska vi ta till vara på.

Detta betyder att vi ska studera allt Guds ord, att vi ska läsa det grundligt, och tänka på vad det står och varför det står det som det står.

Vi ska inte bara läsa ordet, vi ska bevara det i vårt hjärta, vi ska älska ordet och bevara det i hj'ärtat. Hur gör jag det på bästa sätt kanske du undrar. Jag tror att det bästa sättet vi kan få ordet i vårt hjärta är att lära sig ordet utantill. Inte bara lära sig det utantill, utan även älska ordet.

Längre ned i dagens bibelord står det när Guds ord är en läkedom för oss. Det är en läkedom för oss då vi finner ordet. Ibland behöver du och jag söka efter ett ord, ett löfte i bibeln för tex helande. Och när vi finner det ordet, då ska det vara en läkedom för vår kropp.

Alla av oss som någon gång ätit pencelin vet att vi måste äta hela kuren pencelin, oavestt om vi känner oss helt bra. Vi fortsätter ta pencelinet alla dagar, även om vi kä'nner oss helt bra efter tre dagar, så måste vi ändå ta hela dosen mediciner. Även om vi inte får resultat efter ett visst antal dagar så fortsätter vi ändå att ta vår pencelin. Men när det kommer till Guds ord tänker vi tyvärr annorlunda.

Det fungerar ungefär på samma sätt med Guds ord. Guds ord ger resultat, även om du inte känner någon direkt efekt, så ger det ändå resultat. Jag vill uppmana dig att bekänna Guds ord över din hälsa. Fortsätt att bekänna ordet, även om du inte upplever något särsilt. Guds ord kan ibland verka långsamt, vi kanske inte märker något, men det ger ändå resultat.

Så bekänn och proklamera Guds ord över dig och din familj. Ge inte upp, tala inte ut att det är kört för dig, att du kommer att dö. Säg iställer vad psaltaren 118:17 säger: "Jag ska inte dö utan leva och förkunna Herrens gärningar."

När du och jag talar Guds ord då händer det saker. Guds ord är skarpare och vassare än något annat andligt vapen. Genom att tala Guds ord så förändras situationer. Du och jag kan tala ordet även om vi inte känner för det, även om vi känner oss dumma. Men om vi fortsätter att nöta, fortsätter att proklamera och bekänna. Då händer det saker i det andliga, då tror jag att vi förr eller senare kommer gå segrande ur kampen vi har mot vår omständighet.




© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0