VAR ÄR STYRKAN?

Rom 4:18-21 När Gud lovade Abraham att han skulle bli fader till många folk, trodde Abraham på Gud, trots att det mänskligt sätt inte fanns något hopp om att han skulle kunna bli det. Men Gud hade sagt: ”Dina efterkommande skall bli omöjliga att räkna.” Därför fortsatte Abraham att tro, trots att han var omkring hundra år gammal och svag i sin kropp, och trots att hans fru Sara aldrig hade kunnat få barn och nu var alldeles för gammal. Nej, Abraham tvivlade aldrig på Guds löfte, för hans tro gav honom styrka, och han ärade Gud. Han var helt övertygad om att Gud kan göra vad som helst som han lovat.

 

Jag är övertygad om att vi på många sätt kan ha Abraham som vårt föredöme. Skriften säger att han inte vacklade i tro, skriften säger att han trodde på Gud. Om vi nu ska studera vad tro är, så kan vi läsa hebreerbrevets elfte kapitel, som säger att tron är en övertygelse ( folkbibeln). Med andra ord är den tron som bibeln talar om en övertygelse. Låt mig ge dig en liten liknelse, jag vet att jag vet att jag vet att Jesus är Guds son, jag vet att jag vet att jag vet att Gud existerar, detta är tro.

 

Ingen kan komma och säga till dig att du inte har någon tro. För om du tagit emot Jesus som din frälsare och Herre, då tror du att Jesus är Guds son, och då har du tro. Skriften säger att alla troende har blivit tilldelade ett mått av tro, och det är upp till oss själva att förvalta den tron, låta den växa och utvecklas.

 

Vad var det då som gav Abraham styrka? Var det hans enorma rikedom? Var det att hans folk var enormt stor? Nej, inget av detta var orsaken till att Abraham förblev stark. Men vad var det då som gjorde honom så stark kanske du undrar. Jo, det var tron på Gud som gjorde honom stark. Han var övertygad om att Gud skulle ge honom det som han lovat, och det var det som gjorde honom så stark och uthållig.

 

Jag vill i dag uppmuntra dig att hålla fast vid det bibelord som Gud gett dig när det gäller det mirakel som du står i tro för. Om du inte har ett ord, ta då tid att söka Guds ansikte, be honom om ett ord att stå på. När du fått ett ord från Gud, skriv då ned de ordet i en bok, och vilket datum Herren gav dig ordet. Skriv det gärna på en lapp och häng upp det där du dagligen kan se det (tex skafferiet). Läs ordet dagligen, tacka Gud för det ordet, och proklamera det över dig / din familj..

Lär dig gärna ordet utantill. När tankar slår mot ditt sinne om att du aldrig kommer få ditt mirakel, tala då ut detta bibelord, och tacka Gud för det ordet.

 

Nu menar jag inte att du ska skrika ut ditt bibelord i kassakön på ICA.

 

Sluta aldrig att tacka Jesus, sluta aldrig att tacka Gud. Vi har alltid något att tacka Gud för. Om inte annat kan vi tacka Gud för att vi är hans barn, för att vi har ett hem, mat på bordet och kläder på kroppen. Låt aldrig din tacksamhet till Jesus tystna. Jesus har betalat priset för ditt helande, för din frälsning och för ditt välbefinnande på korset. Gud vill att du ska ha det bra, och att ni ska må bra.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0