GLÄDJEN I GUD ÄR DIN STARKHET

Neh 8:10 B Var inte bedrövade, ty glädje i Herren är er starkhet.

Gud vill att du och jag ska vara glada och vara utan fruktan. Han vet att fruktan och bedrövelse stjäl uppmärksamheten från Jesus och från löftena som han har gett oss. Gud vet att bedrövelse stjäl krafterna från dig.


Jag vet att det inte alltid är lätt att vara glada och positiva i livets alla lägen. Men jag tror att vi kan bestämma oss för att inte vara rädda, jag tror vi kan bestämma oss för att inte vara bedrövade.


Nu menar jag inte att du inte får sörja. Sorg är något naturligt. Vi måste få sörja när någon dött, eller då vi vet att vi själva eller någon nära vän eller anhörig blivit svårt sjuk. Men vi kan absolut inte tillåta oss själva att fastna i den sorgen.


Jag har flera gånger upplevt hur glädjen i herren gett mig styrka att fortsätta vidare. Fortsätta fästa blicken på Jesus och leva för honom. Du kan vara glad i Herren mitt i bedrövliga omständigheter. Det kan finnas en källa av glädje inom dig än fast allt runt omkring dig verkar vara bedrövligt.


Vart hämtar jag då denna glädje? Du hämtar den hos Gud. Jag tror att du kan få glädje i situationer som verkar vara hopplösa. Jag tror att det finns en källa av glädje hos Gud att hämta kraft och glädje ur. Kraft för livets alla olika skeende. Jag tror du hämtar denna glädje genom bön och genom att läsa bibeln mycket och ofta. Nu menar jag inte att du alltid ska skratta. Men det kan finnas ett flöde av liv och glädje på din insida i alla fall.


Jag tror att glädjen i Herren är en källa till helande och styrka, en källa av liv och frid. Jag tror vi ofta glömmer vad glädjen gör i vårt liv. Glädjen i Herren lättar livs bördor som du och jag bär på.


© Jimmy Larsson Uppsala 1999-2009 http://helande.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0