GUDS ORD ÄR SOM EN HAMMARE

Matt 10:26-31 Var alltså inte rädda för dem. Ty ingenting är dolt som inte skall uppenbaras, och ingenting är gömt som inte skall komma i dagen. Vad jag säger till er i mörkret skall ni säga i ljuset, och vad ni hör viskas i ert öra skall ni ropa ut på taken. Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna. Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt?* Och inte en enda faller till marken utan er Faders vilja. På er är till och med alla hårstrån räknade. Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar.

 

Det Jesus pratar om här är att vi inte ska vara rädda för dem som förföljer oss. För de som förföljer oss kan bara skada oss, de kan inte se till att vi inte får tillbringa evigheten tillsammans med Jesus. En ska vi frukta, och det är Gud. Nu menar jag inte att du ska sitta i ett hörn av rummet och skaka av rädsla. Nej, det jag menar är att du ska ha respekt för Gud. Att du ska lyda Gud och hans bud. Gud vill att du och jag ska komma inför honom i bön och lovsång. Han vill att du ska vara ärlig med honom och säga precis som det är. Är du i behov av en bil, tala om det för honom, behöver du mat i ditt hem, be då Gud att han ska ge dig met. Vill du bli helad av Gud, be honom att han ska göra dig frisk.

 

Gång på gång så uppmanar Gud oss att vi inte ska vara rädda. Han säger till dig och mig; "Var inte rädda, jag har allt under kontroll." Jag tror att det är så att om vi litar på Gud mer än vad vi gör nu, då kommer vi se mer mirakel än vad vi gör då vi kanske tvivlar på att Gud ska gripa in.

 

Är dagens bibelord inte ganska talande? Gud säger till dig; Du behöver inte vara rädd, jag tar hand om dig. Jag har till och med räknat alla hårstrån på ditt huvud." Gud älskar dig så mycket att han inte skulle tillåta att ett enda hårstrå skulle krökas på ditt huvud. Han har sådan omsorg om dig att han kan se till att du inte förlorar ett enda hårstrå på ditt huvud.

 

Visst kan man bli rädd då doktorn säger att man är sjuk, eller att man kanske snart ska dö. Men Gud vill att du ska lyfta blicken från doktorns ord till Guds ord. Gud har lovat dig att han inte ska svika dig, Gud har lovat dig helande. Helande är ett av alla de löften som Gud gett dig och mig.

 

När det gäller Guds löften så får man ibland vara envis, Man får bara bestämma sig för att man ska få tag på alla Guds löften. Även om du fått vänta länge på ditt mirakel så ska du inte ge upp. Bekänn och proklamera vad Gud har sagt. Ta fram din bibel och läs Guds löften om och om igen.

 

Om du inte har något ord från bibeln på helande. Ta då tid och sök Guds ansikte. Han både vill kan och kommer då att ge dig ett bibelord om helande. När du fått ett ord från bibeln av Gud, Håll då fast vid det ordet. Bekänn och proklamera ut det över dig själv. Gör det inte bara en eller två gånger. Gör det om och om igen. Jag har tidigare skrivit att Guds ord är dynamit. Och det är verkligen dynamit. Guds ord spränger bort alla berg och alla hinder som är ivägen för ditt mirakel. Du kanske inte ser något resultat de första tjugo gångerna du proklamerar och bekänner Guds ord, men om du fortsätter att bekänna så kommer hindret till sist att falla.

 

Guds ord är som en hammare. Om du slår med en hammare hårt, upprepade gånger på en vägg, då kommer väggen till sist att börja gå sönder. Om du talar Guds ord mot omständigheterna om och om igen, och talar i en övertygelse om att det kommer hända något. Då kommer till sist hindret att ge vika. När du talar Guds ord mot omständigheterna, om du går det om och om igen. Då kommer du till sist att få ditt mirakel, bara du inte ger upp.

 

© Jimmy Larsson Uppsala 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0